Hem / En koll på tobaksindustrin 2020 – och vad som väntar 2021
I en årskrönika från nätverket STOP finns mycket matnyttigt för den som är intresserad av tobaksindustrins strategier och metoder för att snärja nya tobaksbrukare och behålla de gamla.
Nätverket STOP summerar i sin årskrönika tobaksindustrins strategier och metoder 2020 och förutspår vad vi har att vänta 2021.
Under 2020 visade nätverket bland annat hur Philip Morris International arbetar för att fånga en ny generation användare, och varför sponsringen till Formel 1-racing skenar.
Nätverket avslöjade också hur tobaksindustrin använde covid-19 för att försöka rentvå sitt renommé, bland annat genom att ge skyddsutrustning, medicinska förnödenheter och pengar till regeringar som verkligen behövde dem.
Tobaksindustrin använde sina CSR-ansträngningar för att skildra sig själv som en bidragsgivare till FN:s globala hållbarhetsmål, när det faktiskt hindrar nästan alla av dem.
Vad kan vi då vänta av 2021?
Jo, tyvärr mer av allt som nämnts ovan. Men nätverket lovar att fortsätta arbeta för att rädda liv.
Läs hela krönikan New Year, Old Tactics: Tobacco Industry Predictions for 2021 med många fler exempel.
Nätverket STOP är ett samarbete mellan Bathuniversitetets Tobacco Control Research Group, the Global Center for Good Governance in Tobacco Control, The Union, och Vital Strategies, och finansieras av Bloomberg Philanthropies.
2021-01-18
En före detta anställd vid den Philip Morris International-finansierade Foundation for a Smoke-free World hävdar att hon avskedades efter att...
2021-01-13
Data från 57 länder avslöjar att regeringar inte gör tillräckligt för att skydda politiken från tobaksindustrins inflytande. Det visar 2020...
2021-01-10
Nätverket STOP har en sammanställning på sin webb som visar hur tobaksindustrin beter sig. Sidan uppdateras löpande. En taktik är...
2020-12-22
Tobaksbolagen British American Tobacco och Imperial Brands har tjänat på barnarbete och farliga förhållanden på tobaksodlingar i Malawi. Nu stäms...
2020-12-21
I en årskrönika från nätverket STOP finns mycket matnyttigt för den som är intresserad av tobaksindustrins strategier och metoder för...
2020-12-07
Motorsporten Formel 1 är en av få sporter som accepterar reklamintäkter från tobaksindustrin. 2019 tog sporten emot över 900 miljoner...
2020-11-12
Tobaksindustrin lägger stora resurser på att ta fram nya produkter. Gemensamt för dessa är att i stort sett alla innehåller...
2020-11-10
Tre år efter starten har världen genomskådat att den Philip Morris-finansierade Foundation for a Smoke-Free World är en av tobaksindustrins...
2020-10-06
I och med Tobaksfaktas tioårsjubileum bad vi en av preventionspionjärerna, Margaretha Haglund, även kallad farmor mot tobak, göra en tillbakablick...