Nätverket STOP summerar i sin årskrönika tobaksindustrins strategier och metoder 2020 och förutspår vad vi har att vänta 2021.

Under 2020 visade nätverket bland annat hur Philip Morris International arbetar för att fånga en ny generation användare, och varför sponsringen till Formel 1-racing skenar.

Nätverket avslöjade också hur tobaksindustrin använde covid-19 för att försöka rentvå sitt renommé, bland annat genom att ge skyddsutrustning, medicinska förnödenheter och pengar till regeringar som verkligen behövde dem.

Tobaksindustrin använde sina CSR-ansträngningar för att skildra sig själv som en bidragsgivare till FN:s globala hållbarhetsmål, när det faktiskt hindrar nästan alla av dem.

Vad kan vi då vänta av 2021?

Jo, tyvärr mer av allt som nämnts ovan. Men nätverket lovar att fortsätta arbeta för att rädda liv.

Läs hela krönikan New Year, Old Tactics: Tobacco Industry Predictions for 2021 med många fler exempel.

Nätverket STOP

Nätverket STOP är ett samarbete mellan Bathuniversitetets Tobacco Control Research Group, the Global Center for Good Governance in Tobacco Control, The Union, och Vital Strategies, och finansieras av Bloomberg Philanthropies.

 

Läs vidare