Hem / Tobaksindustrins sekellånga marknadsföring mot kvinnor i ny rapport
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat sig till kvinnor och flickor.
Rapporten dokumenterar hur branschen under ett sekel aggressivt riktat in sig mot kvinnor och flickor, med teman som skönhet, mode och frihet. De allvarliga hälsoriskerna med tobaksbruk har samtidigt tonats ned eller ignorerats.
2023-09-22
Vissa parter till tobakskonventionen har kontaktats av företrädare för tobaksindustrin med erbjudanden inför partskonferensen i höst. Konventionssekretariatet uppmanar därför parterna...
2023-09-21
De konservativa partiet Tories i Storbritannien har accepterat en donation på 350 000 pund från ett företag som tillverkar färgglada...
2023-09-11
Från 1 juli måste stora amerikanska tobaksföretag börja sätta upp iögonfallande skyltar som berättar om de dödliga konsekvenserna av cigarettrökning...
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-08-14
En serie ”gräsrotskampanjer” som vänder sig till brittiska e-cigarettanvändare visar sig i själva verket drivas av lobbygrupper med kopplingar till...
2023-06-26
Möjligheten att införa ett lobbyregister ska återigen utredas i Sverige. Ett sådant register välkomnas av tobakspreventiva organisationer som vill att...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-06-02
Sara Skyttedal (KD) och Johan Nissinen (SD), två av Sveriges EU-parlamentariker, deltog på tobaksfria dagen i ett möte i Europaparlamentet...