Hem / Axfood vill ha exponeringsförbud i matbutikerna
Ett av de vanligaste nyårslöftena är att sluta röka. För många går det ganska lätt att sluta, det svåra är att inte börja igen när frestelserna dyker upp. En typisk frestelse är exponeringen av cigaretter i mataffärerna. Förbjud den exponeringen, skriver Anders Strålman, koncernchef för Axfood, Ingrid Talu från Yrkesföreningar mot tobak samt riksdagsledamöter från fyra partier idag i en debattartikel i Dagens Industri.
De riksdagsledamöter som undertecknat debattartikeln är Christer Engelhardt (s), Gunvor G Ericson (mp), Per Lodenius (c) och Henrik Ripa (m).
Artikelförfattarna framhåller att det av konkurrensskäl är svårt för enskilda matvarubutiker eller –kedjor att sluta sälja tobak så länge andra butiker fortsätter att sälja:
”Men allt ansvar behöver inte tas i handeln. Vi har faktiskt politiker som har möjlighet att lagstifta. I bland annat Norge, Finland, Island, Irland och Storbritannien är det inte tillåtet att exponera tobak. Den som handlar mat slipper se cigarretter vilket minskar risken för återfall om man kämpar med att sluta. För dagligvaruhandeln skulle det bli konkurrensneutralt”, skriver de, och fortsätter:
” Egentligen passar inte tobak så bra ihop med matförsäljning överhuvudtaget. Det enklaste kanske vore att förbjuda försäljning i mataffärer. Men ett förbud mot exponering skulle i alla fall vara ett första steg. Varför måste Sverige ligga efter andra länder när det gäller exponeringsfrågan?”
Länk till debattartikeln i Dagens Industri.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...