Hem / Tobaksindustrins sekellånga marknadsföring mot kvinnor i ny rapport
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat sig till kvinnor och flickor.
Rapporten dokumenterar hur branschen under ett sekel aggressivt riktat in sig mot kvinnor och flickor, med teman som skönhet, mode och frihet. De allvarliga hälsoriskerna med tobaksbruk har samtidigt tonats ned eller ignorerats.
2024-06-29
Företag inom tobaks- och vapensektorn fick skattemässiga fördelar i Brasilien på över 36 miljoner US-dollar år 2021, belopp som inte...
2023-06-02
Sara Skyttedal (KD) och Johan Nissinen (SD), två av Sveriges EU-parlamentariker, deltog på tobaksfria dagen i ett möte i Europaparlamentet...
2023-05-29
Databasen Tobacco Tactics samlar information om bland annat tobaksprodukter och tobaksbolag. Webbplasen har nu uppdaterats med information om e-cigaretter för...
2022-09-28
Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har förbjudit mängder av e-cigaretter och tillbehör. Många av dem fortsätts dock att säljas, utan att...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-06
Överallt möts vi av kommunikation om nya nikotinprodukter; i sociala medier, tidningar, och i affärer genom skyltning, montrar och förpackningar....