Hem / Tobaksindustrin använde kultur och utbildning för att påverka politiken
För att kunna påverka politiken inom Singapores tobaksfientliga miljö använde tobaksindustrin på 1980- och 1990-talen sponsring av konst och utbildning. Samma strategi verkar ha använts för att utmana Singapores e-cigarettförbud på 2010-talet.
Tobaksföretag använde sponsring av konst och utbildning främst för politiska ändamål för att synas med beslutsfattare. De odlade relationer med forskare och media för att undvika tobakslagstiftning på 1990-talet. Under 2010-talet tycks de ha använt liknande taktik för att försöka få stopp på Singapores e-cigarettförbud, enligt en ny forskning publicerad i BMJ.
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...
2023-01-04
Nyligen släppte Smoke Free Partnership en infografik över tobakslobbyns närvaro i EU-korridorerna. Siffrorna visar på en avsevärd ökning mellan åren...
2023-01-02
Tobaksindustrin påstår att upphettade tobaksprodukter – heated tobacco products, HTP, – är säkrare än cigaretter. Men de studier som finns...
Arbetet för ökad tobakskontroll går framåt i världen, men tobaksbolagen ger inte upp så lätt. Nätverket Stop har listat tio...
2022-12-29
I en ny rapport varnar FN för att ett stort antal barn som arbetar på tobaksodlingar i Malawi inte går...
2022-12-19
Två nya studier från Tobacco Control Research Group vid University of Bath har undersökt hur företagens storytellling kan användas för...