Hem / Tobaksindustrin använde kultur och utbildning för att påverka politiken
För att kunna påverka politiken inom Singapores tobaksfientliga miljö använde tobaksindustrin på 1980- och 1990-talen sponsring av konst och utbildning. Samma strategi verkar ha använts för att utmana Singapores e-cigarettförbud på 2010-talet.
Tobaksföretag använde sponsring av konst och utbildning främst för politiska ändamål för att synas med beslutsfattare. De odlade relationer med forskare och media för att undvika tobakslagstiftning på 1990-talet. Under 2010-talet tycks de ha använt liknande taktik för att försöka få stopp på Singapores e-cigarettförbud, enligt en ny forskning publicerad i BMJ.
2024-06-29
Företag inom tobaks- och vapensektorn fick skattemässiga fördelar i Brasilien på över 36 miljoner US-dollar år 2021, belopp som inte...
2023-06-02
Sara Skyttedal (KD) och Johan Nissinen (SD), två av Sveriges EU-parlamentariker, deltog på tobaksfria dagen i ett möte i Europaparlamentet...
2023-05-29
Databasen Tobacco Tactics samlar information om bland annat tobaksprodukter och tobaksbolag. Webbplasen har nu uppdaterats med information om e-cigaretter för...
2022-09-28
Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har förbjudit mängder av e-cigaretter och tillbehör. Många av dem fortsätts dock att säljas, utan att...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-06
Överallt möts vi av kommunikation om nya nikotinprodukter; i sociala medier, tidningar, och i affärer genom skyltning, montrar och förpackningar....