Hem / Snusbolaget körde med påträngande marknadsföring
Snusbolaget har på sin webbplats och i mejl till kunder använt marknadsföring som var påträngande och uppmuntrade till tobaksbruk. Patent- och marknadsdomstolen har nu förbjudit Snusbolaget att mot ett vite på 1 miljon kronor använda liknande marknadsföring igen.
Enligt tobakslagen är det förbjudet att marknadsföra tobaksprodukter utom i vissa fall, till exempel på försäljningsställen, och då ska marknadsföringen vara återhållsam och neutral och inte uppmana till tobaksbruk.
Snusbolaget har haft tillstånd att sälja snus sedan 2019. Bolaget säljer snus på internet och omsatte drygt en halv miljard kronor år 2019. Under hösten 2019 inledde Konsumentverket (KO) en granskning av Snusbolagets marknadsföring på webbplatsen. Verket bedömde att följande texter stred mot gällande lag:
KO skickade två skrivelser till Snusbolaget med verkets bedömning att påståendena var olagliga. Snusbolaget hävdade att så inte var fallet varvid KO stämde bolaget i Patent- och marknadsdomstolen.
Snusbolaget anförde till domstolen att marknadsföringen bestod av relevanta pris- och informationsuppgifter för att konsumenterna skulle kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut. Enligt Snusbolaget var det fråga om neutralt utformad information, som varken hade getts någon iögonfallande färg, layout eller irrelevanta inslag.
KO hävdade å sin sida att samtliga marknadsföringsåtgärder som ingick i stämningen gick utöver vad som är tillåtet för att tillhandahålla produkterna för försäljning.
Den 12 mars kom domen. Patent- och marknadsdomstolen ger KO rätt när det gäller ovan nämnda texter.
I domen skriver Patent- och marknadsdomstolen att påståendet ”Snusbolaget – billigt snus på nätet” är ett värdeomdöme som kan antas uppmana konsumenten till bruk av tobak. ”Snusbolagets marknadsföring sträcker sig således utöver sådan prisinformation som en konsument behöver för att kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut och är uppmanande”, skriver domstolen.
Popup-rutan med texten ”Byt upp dig till 30-pack” och erbjudande om ”totalt 15 kr billigare” ger konsumenten intryck av att det är billigare att köpa fler snusprodukter än vad denna ursprungligen hade tänkt sig och får anses vara uppmanande. Marknadsföringen går utöver den pris- och produktinformation som en konsument har rätt till inför ett köp. Popup-rutan är uppmanande till bruk av tobak och påträngande, enligt domen.
E-postutskicken fyller inte heller en informativ funktion om en produkt eller dess egenskaper. Utskicken är uppmanande till bruk av tobak samt påträngande, skriver domstolen.
Domen tar också upp frågan om vad lagen avser vara ett försäljningsställe där neutral och återhållen marknadsföring är tillåten. Mejlutskicken från Snusbolaget kan inte utgöra försäljningsställen, enligt KO, eftersom konsumenten måste klicka sig vidare för att kunna beställa och betala. Bara fysiska butiker kan anses utgöra det som står i tobakslagen ”lokal eller annat avgränsat utrymme för detaljhandel”.
Enligt Snusbolaget är webbplatsen och mejlutskicken försäljningsställen.
Lagen saknar en tydlig bestämmelse kring vad som är försäljningsställen, och lagmotiven saknar ett precist och entydigt uttalande, skriver domstolen och gör bedömningen att även webbplatser och e-postutskick är försäljningsställen.
Snusbolaget ska också betala KO:s rättegångskostnader på 114 000 kronor.
Marknadsföring av tobaksprodukter regleras i Lag om tobak och liknande produkter från 2018.
Lagens fjärde kapitel handlar om marknadsföring. Huvudregeln enligt första paragrafen är att näringsidkare inte får använda kommersiella annonser i skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig eller i tv och radio eller andra överföringar och tekniska upptagningar på vilka yttrandefrihetsgrundlagen är tillämplig.
Det är alltså förbjudet att ha säljinriktade annonser i tidningar, etermedier och på internet.
Undantagen regleras i den andra paragrafen.
Av förarbetena till tobakslagen framgår att marknadsföring ska utformas så att den är starkt begränsad och återhållsam och så lite som möjligt främjar ökat tobaksbruk. Det generella förbudet mot marknadsföring av tobaksvaror innebär att ingen som inte själv uppsöker ett försäljningsställe för tobaksvaror ska behöva utsättas för reklamen.
4 kapitlet Marknadsföring
Reklam och annan marknadsföring
Tobaksvaror
1§ En näringsidkare som marknadsför tobaksvaror till konsumenter får inte använda kommersiella annonser i
2§ Även annan marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter än som avses i 1§ är förbjuden. Detta gäller dock inte
Kommersiella meddelanden enligt första stycket 3 ska i den omfattning det är möjligt placeras så att de inte är synliga från utsidan av försäljningsstället
Läs hela lagen här
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...