Hem / Rökning av e-cigaretter tredubblad på ett år bland unga i USA – nya produkter hot mot tobaksförebyggande framgångar
Användningen av e-cigaretter bland amerikanska tonåringar tredubblades på bara ett år, från 2013 till 2014. E-cigaretter är nu den mest använda nikotinprodukten bland tonåringar i USA.
– Vi vill göra föräldrar medvetna om att alla former av nikotin är farliga för barn och ungdomar, vare sig nikotinet kommer från e-cigaretter, vanliga cigaretter, vattenpipa eller någon annan produkt, säger Tom Frieden, läkare och chef för Centers for Disease Control and Prevention, CDC, i ett pressmeddelande.
– Tonåren är en kritisk period i hjärnans utveckling. Att använda nikotin när man är ung kan orsaka permanent skada på hjärnans utveckling, öka risken för beroende och leda till tobaksbruk.
CDC har tillsammans med U.S. Food and Drug Administration, FDA, publicerat resultat från 2014 års nationella studie av ungdomars tobaksanvändning. 13,4 procent av eleverna i high school (åldersspann: 14-18 år) svarade i enkätundersökningen att de hade rökt e-cigaretter vid minst ett tillfälle under den senaste månaden. Året före var motsvarande siffra 4,5 procent. Antalet high school-elever som rökt e-cigaretter ökade på ett år från 660 000 till omkring 2 miljoner.
Bland eleverna i middle school (åldersspann: 11-14 år) ökade användningen av e-cigaretter från 1,1 procent 2014 till 3,9 procent 2014, vilket motsvarar en ökning från 120 000 till 450 000 elever.
Den enda etniska grupp där e-cigaretter inte är ungdomars vanligaste nikotinprodukt är svarta utan latinamerikansk bakgrund. I den etniska ungdomsgruppen är i stället cigarrer den vanligaste produkten.
Även rökningen av vattenpipa ökar kraftigt bland unga i USA. Den fördubblades mellan 2013 och 2014 då 11,9 procent av de tillfrågade svarade att de använt vattenpipa.
Rökningen av vanliga cigaretter minskar bland amerikanska ungdomar, men på grund av den ökade e-cigarett- och vattenpiperökningen så minskar inte det totala nikotinbruket. År 2014 använde 24,6 procent i high school och 7,7 procent i middle school tobak eller andra nikotinprodukter. De vanligaste produkterna bland high school-elever 2014 var e-cigaretter (13,4 procent), vattenpipa (9,4 procent), cigaretter (9,2 procent), cigarrer (8,2 procent), tuggtobak (5,5 procent), snus (1,9 procent) och piptobak (1,5 procent). Det är mycket vanligt bland unga i USA att använda två eller flera olika nikotinprodukter.
– Den snabba utvecklingen på dagens marknad och den ökade användningen av nya tobaks- och nikotinprodukter bland unga gör att vi måste inse det faktum att våra framgångar med att minska ungas rökning nu är hotade, säger Mitch Zeller, chef för FDA:s center för tobaksprodukter, i pressmeddelandet.
– Utvecklingen understryker hur viktigt det är att FDA även reglerar de nytillkomna produkterna för att skydda folkhälsan.
2024-09-16
E-cigaretter framställs ofta som ett hälsosammare alternativ till rökning. Nu utmanar nya forskningsresultat det argumentet.
2024-08-19
Från 1 juli 2024 är alla e-cigaretter i Australien reglerade som terapeutiska varor. Det betyder att de bara finns på...
2024-08-08
Mer än en miljon e-cigaretter för engångsbruk slängs varje vecka i Storbritannien och värdefulla mineraler hamnar på deponier. Men nu...
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...
2024-05-13
E-cigarettanvändning kan öka risken för att utveckla hjärtsvikt med 19 procent, enligt en amerikansk studie.
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-14
379 562 start-kit för e-cigaretter ska skickas till rökare i England. Det är en del av regeringens plan för att...
2024-04-08
Regeringen i Skottland vill införa förbud mot engångs vapes. Anledningen är bland annat bränder pågrund av e-cigaretter. Man lutar sig...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...