I mars 2024 presenterade Tobacco Tactics en sammanfattning av metoderna som nikotinindustrin använder (länk till hela Tobacco Tactics sammanfattning finns längst ner i denna artikel). Här nedan förklaras i korthet vad man har kommit fram till.

På 50-talet började forskare se tydliga samband mellan cancer och rökning. Sedan dess har tobaksindustrin använt en stor mängd strategier och taktiker för att få människor att fortsätta köpa deras produkter och att förhindra ansträngningar för att skydda folkhälsan.

Det kan handla om försök att blockera, försvaga eller fördröja lagförslag, eller att undergräva eller kringgå befintliga lagar och regler. Forskarna talar om The Policy Dystopia Model (PDM). Det handlar bland annat om:

Informationshantering–att skapa och sprida branschvänliga bevis samtidigt som man attackerar folkhälsobevis.
Anseendeshantering–att återupprätta industrins rykte samtidigt som man attackerar folkhälsoföreträdare, forskare och organisationer.
Industri-koalition– att samarbeta inom industrin samtidigt som man splittrar folkhälsoföreträdarna.

Hur strategierna används växlar utifrån situationen i länderna. I låg-och mellan inkomstländerna kan man använda andra strategier än i höginkomstländer. Tobacco Tactics exemplifierar hur det kan se ut.

Legala hot och rättstvister

Företag använder ofta rättstvister, eller hotet om rättstvister, för att försöka utmana lagar, skrämma regeringar och påverka politiken. De kan använda lagar som rör internationell handel och immateriella rättigheter (IP) för att fördröja eller blockera åtgärder för tobakskontroll. Företag kan binda upp regeringar i rättsfall i många år, ofta till stora kostnader, särskilt i låg- och mellaninkomstländer. Tobacco tactics refererar till några kända fall:

Philip Morris vs the Government of Uruguay
Uganda- BAT’s Tactics to Undermine the Tobacco Control Bill
British American Tobacco vs the Government of Namibia

Skrämsel

Man kan skrämma folkhälsoföreträdare, till exempel via offentliga attacker mot individer eller organisationer, såväl som med juridiska hot eller stämningar. Tobacco Tactics exemplifierar med den utsatthet som drabbade Linda Bauld, professor i folkhälsa vid Stirling University i samband med att hon presenterade en rapport om effekten av engelsk anti-röklagstiftning.

Läs om Linda Bauld här

Sådant som är tänkt att gynna medborgare kan istället förhindra forskning genom tobaksbolagens agerande. Tobacco Tactics exemplifierar med hur tobaksbolag använder sig av Freedom of Information Requests , FOIA, för att få ut offentlig information. Tobacco Tactics ger exempel där forskare tvingats ägna tid åt att lämna ut information vilket fördröjt deras forskning.

• Läs om hur FOIA används

Lobbying och påverkansarbete

Lobbyverksamhet riktar sig till politiker och tjänstemän som är involverade i beslutsfattande, och kan vara direkt eller indirekt. Direkta metoder kan handla om att använda incitament, till exempel att erbjuda satsningar som är gynnsamma, såväl som hot. Det kan handla om att flytta produktion och jobb om lagstiftning går en emot. I vissa fall förekommer ren korruption. Mer indirekta metoder inkluderar att donera till politiska partier eller samhällen. Ibland kan inflytande byggas genom att individer går från politiken till industrin, eller från industrin till politiken.

Falskt folkhälsointresse

I takt med att den globala cigarettmarknaden har börjat minska i storlek har tobaksbolagen investerat i nya nikotin- och tobaksprodukter.  Dessa kan etiketteras som produkter med minskad risk eller modifierad risk. Tobaksbolagen använder argument om harm reduction för att få inflytande i politiken, samtidigt  attackerar de sina kritiker och underminerar folkhälsopolitiken.

Kampanjprogrammen för tobaksbolagen använder titlar som ”smoke-free world” (PMI), “better tomorrow” (BAT) eller “brighter future” (JTI), och får det att framstå som att de är del av ett CSR-arbete, att man tar miljömässigt and socialt ansvar.

Foundation for a Smoke-Free World (FSFW) finansieras helt och hållet av PMI

Tobaksbolagen framstår ofta som att de vill  motverka den illegala tobakshandeln. På så vis kan man få en roll i folkhälsopolitiken. Trots det händer det att tobaksbolag själva är involverade i illegal handel.

Stöd genom allianser

Tobaksbolagen använder sig av tredjepartsteknik för att kunna utöva inflytande. Företagen samarbetar med andra organisationer för att främja tobaksindustrins intressen och undergräva folkhälsan. Detta kan se ut på lite olika sätt. I The Stops databas Tobaksindustrins allierade har man delat in det i tre kategorier:

1. Tredje part – vilket kan inkludera tankesmedjor  branschorganisationer och lobbygrupper
2. Frontgrupper– där tobaksindustrin har en mer framträdande roll
3. Astroturfgrupper– fejk- gräsrotsorganisationer och kampanjer.

Diplomater har också ägnat sig åt lobbying för tobaksbolagen.

Kontroversiell marknadsföring

Tobaksbolag använder en mängd marknadsstrategier för att öka försäljning och vinst. I många fall är det kontroversiella strategier. Det handlar exempelvis om att rikta in sig på unga kvinnor och tjejer och minoritetsgrupper. De använder i allt större utsträckning sociala media & influencers i sin marknadsföring.
De sponsrar också populära evenemang inom exempelvis motorsport och fotboll  Det händer att man bryter mot, kringgår eller underminera regler som syftar till att begränsa deras verksamhet.

Företagens samhällsansvar (CSR)

Tobaksbolagens aktiviteter inom området företagens samhällsansvar Corporate Social Responsibility vad gäller marknadsföring, stöd och sponsring faller under tobakskonventionens artikel 5.3 , om att industrin ska hållas utanför folkhälsopolitiken. Det anser WHO, Världshälsoorganisationen. Tobaksindustrin kan använda CSR som ett sätt att bilda koalitioner och att få ut sin egen önskade information.

Tobaksbolagens CSR:aktiviteter kan involvera att ingå olika typer av samarbeten med lokala myndigheter och till med regeringar. De kan bli del av globala organisationer. Det handlar ofta om aktiviteter som rör hälsa jordbruk och miljö (ofta kallat ‘greenwashing’).

Ibland ger företagen donationer till utbildningsprogram  eller sponsrar konst. Industrin har också gjort sig känd för att exploatera nationella och globala händelser, exempelvis vad gäller katastrofhjälp, och från 2020 pandemin. Se databas speciellt relaterad till CSR och Covid-19.

Tobaksföretag vill också få olika typer av utmärkelser inom innovation, miljö, hållbarhet, jämställdhet, mångfald och liknande. För fördjupning: Ohållbart: Big Tobaccos användning av SDG  (Målen för hållbar utveckling).

Inblandning i olaglig tobakshandel

Enligt WHO FCTC innebär illegal handel att på något sätt befatta sig med produktion, leverans, mottagande, innehav, distribution, försäljning eller köp av förbjudna produkter, eller att göra någonting som underlättar sådan handel. Det finns indikationer på att tobaksbolag är involverade i illegal tobakshandel, i form av tobakssmuggling.

Påverka vetenskapen

Tobaksindustrin har en lång historia av att påverka den vetenskapliga debatten  om rökning och hälsa.
De har en rad olika taktiker för att påverka:

Influera forskningsarbete och resultat  och förvränga resultaten till industrins fördel
• influera hur forskning tolkas till sin egen fördel
• Influera forskningens räckvidd  för att det ska gynna deras egna intressen
• Skapa industrivänliga policys  som gör att forskning används till tobaksindustrins favör
• Skapa förtroende för industrin  och dess vetenskapliga budskap

Tobaksbolag har skapat webbsidor för att lyfta fram sin egen forskning och använder dem för att rapportera om deras egna vetenskapliga slutsatser om nya produkter.

För fler exempel på hur tobaksindustrin påverkar vetenskap finns: Influera vetenskap Case Studies

Motarbeta lagar

För att bevara sin ställning på marknaden och behålla sina vinster agerar tobaksbolag ofta på sätt som förhindrar eller försvagar nationella och internationella lagar, även Tobakskonventionen. Här finns en rad exempel på hur de har agerat:

Endgame Policies
Reklamfria paket
EU förbud mot snusförsäljning
Smaksatt och mentol tobak
Taxering

Exempel finns också på sidorna landsprofiler och regionala profiler

Andra Tobacco Tactics resurser:
• Definitioner av tobaksindustrins taktiker– en sammanfattning
Tobaksbolag
Ramverk Convention on Tobacco Control (WHO FCTC) /– extra fokus på Artikel 5.3
Tobaksindustrin, hubbar för monitoring– karta som indikerar var det finns hubbar på nationell, regional och global nivå som som övervakar tobaksindustrin.

Källa:
Tobaccotactics tobacco industry

 

Läs vidare