En av de främsta folkhälsoutmaningarna idag är tobaks- och nikotinprodukters attraktionskraft, särskilt för barn och unga. Industrin försöker konsekvent hitta sätt att göra dessa produkter tilltalande, skriver WHO. Industrin adderar smaker och andra medel som ändrar produkternas lukt, smak eller utseende. Det gör att industrins skadliga produkter upplevs mindre hälsofarliga och uppfattas som lockande. WHO skriver:

”Tilltalande smaker, men dolda faror. Skamlös manipulation av våra barn, för industrins vinning. Varje dag använder tobaks- och nikotinindustrin noggrant framtagna produkter och vilseledande taktik för att locka till sig en ny generation användare och behålla dem som redan finns. Håll industrin utanför.”

WHO:s kampanj syftar till att uppmärksamma hur tobaksindustrin arbetar med lockelse som leder till beroende, och vad som kan göras för att hindra detta.

På senare år har tobaksindustrin på olika sätt lyft fram sig själva som ”en god kraft” som vill hjälpa rökare att sluta. Stora pengar har satsats på utveckling av nya nikotinprodukter, så som e-cigaretter och vitt snus, även kallat nikotinportioner (nicotinepouches). Dessa produkter används i många fall av unga – som aldrig rökt en cigarett.

Tobaksfaktas bidrag till WHO:s kampanj är att ge exempel på hur industrins metoder kan se ut. Metoderna är inte nya –  de har tidigare använts för att öka cigarettbruket. Läs bland annat om det egentliga affärsmålet, ekonomin, lobbyismen, välgörenheten, forskningen, retorik och hot och våld.

Läs vidare