Hem / Tema: Tobaksbolagen kämpar för ”sina definitioner”
Är en produkt som innehåller nikotin en tobaksprodukt eller inte? I Sverige anses det inte vara det, men däremot i USA.
Är vitt snus en tobaksfri produkt? I Sverige är svaret ja, i USA nej. Denna kamp om definitioner är en bra illustration till hur tobaksbolagen arbetar för att nå sina mål.
Tobaksfakta har intervjuat Niclas Malmberg, aktiv i VISIR och vetenskapsjournalist. Vi har talat om definitioner och varför de är så viktiga. Niclas Malmberg förklarar att det handlar om att få lagstiftningen på sin sida såväl som att vinna striden om synen på produkten.
När det gäller rökning finns en konsensus i stora delar av världen att detta är något hälsofarligt som man vill få bort. Men för andra tobaks- och nikotinprodukter råder stor oenighet. Vad produkten kallas kan påverka lagar så väl som synen på varan – om den är hälsofarlig eller harmlös.
För vitt snus, även kallat nikotinpåsar, pågår en dragkamp. De som arbetar med tobaksprevention i Sverige anser att vitt snus är en tobaksprodukt, eftersom nikotinet i produkten härrör från tobaksplantan. Tobaksbolag har däremot marknadsfört den som tobaksfri och den definitionen ingår även i lagstiftningen. Diskussionen var aktuell i samband med den första lagstiftningen om de nya nikotinprodukterna. Då menade utredaren att det visserligen kan ifrågasättas om en produkt som innehåller nikotin, utvunnit ur tobaksplantan, kan betraktas som tobaksfri. Men utredaren ville att Sveriges definition skulle vara enhetlig med EU:s tobaksdirektivs definition av tobak. Det gjorde att vitt snus definierades som tobaksfritt.
I USA anses det vita snuset inte tobaksfritt. Niclas Malmberg berättar att sedan 2009 klassificeras alla produkter som på något sätt har en koppling till tobaksplantan som en tobaksprodukt. Tobaksbolag har processat i domstol för att ändra lagen, men 2016 fastslogs att nikotinprodukterna är tobaksprodukter.
För att komma runt lagstiftningen satsade flera bolag i stället på syntetiskt nikotin, trots att det är dyrare att tillverka. Rundningen av lagstiftning lyckades inte, 2022 blev även syntetiskt nikotin klassat som tobaksprodukt.
– I USA har man varit snabba med att kontra med att syntetisk nikotin lagmässigt ska likställas med en tobaksprodukt. Sverige måste agera på ett liknande sätt, säger Niclas Malmberg.
Parallellt med striden om definitioner pågår en dragkamp om synen på produkternas hälsorisker. Tobaksbolagen vill tona ner farligheten medan de som arbetar med tobaksprevention manar politiker att vara försiktiga med nya produkter som innehåller tobak och nikotin.
–Tyvärr blir många av de unga som provar det vita snuset snabbt beroende. Det beror dels på att det är enormt höga nikotinhalter i många av produkterna, dels på att man har höjt PH-värdet så att andelen fritt nikotin som når hjärnan blir högre. Då skapas ett beroende snabbare. I Sverige behöver inte PH-värdet redovisas som till exempel i USA.
Vad som kommer hända i Sverige när det gäller lagstiftningen och syn på det vita snuset återstår att se. Niclas Malmberg menar att det inte kan förbli som nu.
– Förr eller senare kommer vi i Sverige antingen få besluta om att klassificera vitt snus som en tobaksprodukt, eller göra om lagstiftningen så att den talar om nikotinprodukter istället. Det är trots allt nikotinet som är nikotinindustrins motor, det som gör människor till slavar under ett beroende. Övrigt innehåll i tobaksplantan är nikotinindustrin helt ointresserad av, säger Niclas Malmberg.
Källor: Proposition om nya nikotinprodukter
Niclas Malmbergs forskningssammanställning om vitt snus
2025-06-19
Är vitt snus en tobaksfri produkt? I Sverige är svaret ja, i USA nej. Denna kamp om definitioner är en...
2025-06-16
Överallt möts vi av kommunikation om nya nikotinprodukter; i sociala medier, tidningar, och i affärer genom skyltning, montrar och förpackningar....
2025-06-09
Beslut om tobakspolitiken ska fattas utifrån samhällets och folkhälsans bästa. Trots det är nikotinindustrins lobbyingverksamhet framgångsrik såväl i Sverige som...
2025-06-02
På University of Bath finns ett helt forskningsfält kring nikotinindustrins metoder för att manipulera samhällen och beslutsfattare: Tobacco Tactics. Bland...
2025-05-26
Nikotin är ett ämne för rekreation och njutning enligt tobaksindustrin. I femtio år har man lurat konsumenter att tro att...
Tobaksindustrin ägnar sig inte åt harm reduction – bara harm. Det säger Nils Sandø, mångårig hög chef på danska Sundhedsstyrelsen...
2025-05-25
2025 var WHO:s tema för tobaksfria dagen Unmasking the Appeal: Exposing Industry Tactics on Tobacco and Nicotine Products. Kampanjen fokuserade...
”*” anger obligatoriska fält