Hem / Rapport om hur tobaksindustrin lockar kvinnor
Foto: Shutterstock
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
Rapporten A lifetime of Damage dokumenterar branschens hundraåriga marknadsföring riktad mot kvinnor och flickor, med teman som till exempel skönhet, mode och frihet. Detta samtidigt som de allvarliga hälsoriskerna med tobaksbruk, som nikotinberoende, risk för den reproduktiva hälsan, risker under graviditeten och barnets hälsa efter födseln, har ignorerats eller bagatelliserats.
På 1920-talet framställde Marlboros reklam rökning som något feminint, kompletterad med råd om hur läppstiftet kunde skyddas från fläckar. En 1920-talsannons för Lucky Strike-cigaretter uppmanade kvinnor att ta en Lucky Strike istället för en karamell. Marknadsföringen av cigaretten som ett hjälpmedel att hålla vikten ledde till en mer än 300-procentig ökning av varumärkets försäljning under det första året av reklamkampanjen.
I slutet av 1960-talet introducerade Philip Morris Virginia Slims, det första varumärket riktat specifikt mot kvinnor. Målet för kvinnorörelsen – frihet och oberoende – användes för att sälja in en produkt som resulterade i sjukdom och död för miljoner kvinnor.
Samma teman används för övrigt fortfarande i marknadsföringen av nya tobaks- och nikotinprodukter.
Rapporten handlar om USA, men metoderna och hälsokonsekvenserna är de samma globalt.
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...
2023-01-04
Nyligen släppte Smoke Free Partnership en infografik över tobakslobbyns närvaro i EU-korridorerna. Siffrorna visar på en avsevärd ökning mellan åren...