Hem / Rapport om hur tobaksindustrin lockar kvinnor
Foto: Shutterstock
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
Rapporten A lifetime of Damage dokumenterar branschens hundraåriga marknadsföring riktad mot kvinnor och flickor, med teman som till exempel skönhet, mode och frihet. Detta samtidigt som de allvarliga hälsoriskerna med tobaksbruk, som nikotinberoende, risk för den reproduktiva hälsan, risker under graviditeten och barnets hälsa efter födseln, har ignorerats eller bagatelliserats.
På 1920-talet framställde Marlboros reklam rökning som något feminint, kompletterad med råd om hur läppstiftet kunde skyddas från fläckar. En 1920-talsannons för Lucky Strike-cigaretter uppmanade kvinnor att ta en Lucky Strike istället för en karamell. Marknadsföringen av cigaretten som ett hjälpmedel att hålla vikten ledde till en mer än 300-procentig ökning av varumärkets försäljning under det första året av reklamkampanjen.
I slutet av 1960-talet introducerade Philip Morris Virginia Slims, det första varumärket riktat specifikt mot kvinnor. Målet för kvinnorörelsen – frihet och oberoende – användes för att sälja in en produkt som resulterade i sjukdom och död för miljoner kvinnor.
Samma teman används för övrigt fortfarande i marknadsföringen av nya tobaks- och nikotinprodukter.
Rapporten handlar om USA, men metoderna och hälsokonsekvenserna är de samma globalt.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-13
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...