Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om exponeringsförbud (kort version)
Cigarettpaketen och snusdosorna som påträngande exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksindustrins effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn och ungdomar. 90 procent av kostnaderna för tobaksbolagens marknadsföring satsas på åtgärder på säljställen, visar en USA-studie.
2024-11-04
En faktor som kan påverka ungas tobak/nikotin-vanor är föräldrarnas inställning. Under perioden 2016 – 2023 har andelen som tycker det...
Philip Morris International (PMI) utökar produktionen av det vita snuset i USA. Anledningen är den stora efterfrågan.
2024-11-01
Frankrikes hälsominister meddelade i veckan att den franska regeringen siktar på att införa ett förbud inom de kommande veckorna. Hälsoministern säger...
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...
2024-10-25
Regeringen vill inte längre ha minskat tobaksbruk som mål. Målet ska istället vara minskade medicinska och sociala skador av tobak...
Miljöpartiet är kritiska till att regeringen inte vill att minskat bruk ska vara målet för tobakspolitiken, utan istället vara minskade...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...
2024-10-14
Finlands riksdag har klubbat en rad beslut för att begränsa användningen av vitt snus: en mängd smaker förbjuds, distansförsäljning stoppas...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...