Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om exponeringsförbud (kort version)
Cigarettpaketen och snusdosorna som påträngande exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksindustrins effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn och ungdomar. 90 procent av kostnaderna för tobaksbolagens marknadsföring satsas på åtgärder på säljställen, visar en USA-studie.
2025-11-13
I många filmer och tv-program röks det. Det ökar risken för att unga ska röka och vejpa , visar ny...
På många sätt en succé, men också stora utmaningar framåt. Så kan man sammanfatta lägesrapporten vid Tobacco Endgame- seminariet.
2025-11-11
Barnmorskor i Dalarna tycker det är bra att ställa detaljerade frågor om gravidas snusande, rapporter Sveriges Radio Dalarna.
Tobaksfakta är en oberoende tankesmedja som sedan 2010 arbetar för att väcka engagemang för fortsatt minskat tobaks- och nikotinberoende i...
2025-11-10
”Om tonåringen använder vitt snus kan det vara en varningssignal”, säger överläkare Matz Larsson. Tillsammans med Håkan Källmén står han...
2025-11-05
Forte lanserar av en ny kunskapsöversikt om tobaksfria produkter. I samband med det anordnas ett webbinarium med fördjupande panelsamtal om...
Som första land i världen har Maldiverna infört förbud mot alla former av tobak och e-cigaretter. Ingen som är född...
2025-11-04
Snart är det Tobaksfria veckan. För att ge er stöd i arbetet med att lyfta tobak-och nikotinfrågan under veckan har...
Philip Morris Tyskland influerar tandvården i Tyskland och argumenterar för harm reduction, enligt en rapport i Tobacco Control.
”*” anger obligatoriska fält