Hem / Dold tobaksförsäljning en succé på Island
I mitten av 1980-talet föreslog Cancerfonden på Island att man skulle göra tobaksprodukter ”osynliga” i livsmedelsaffärer och kiosker. Huvudargumentet var hämtat ifrån beteendevetenskaplig teori. Barn skulle i största möjliga mån slippa att bli utsatta för betingning där tobak blev kopplad till godis och livsmedel. Ett annat viktigt argument var att majoriteten av klienterna på Cancerfondens rökavvänjningskurser klagade över att det kändes svårt att bli ständigt utsatt för tobak i livsmedelsaffärer under de första rökfria månaderna.
Några år senare hade idén nått fram till den isländska Riksdagen och Island blev första land i världen att förbjuda exponering av tobaksprodukter i livsmedelsaffärer och kiosker. Tobaksindustrin satte igång en rättsprocess på Island för att få lagen ogiltigförklarad, men förlorade målet i tingsrätten. Trots det tvingades lagstiftarna att anpassa lagen till EU:s regelverk och tillåta att tobak är synlig i affärer som specialiserar sig på tobaksvaror och bara säljer tobaksrelaterade produkter. På Island handlade det om en enda affär.
Sedan lagen trädde i kraft har tobaksbruket på Island stadigt sjunkit i alla åldersgrupper. Daglig rökning ligger nu runt 14 procent för både män och kvinnor. Olikt Sverige så har isländska män slutat röka nästan helt utan snus. Därför är dagligt tobaksbruk bland isländska män lägre än bland svenska män, där andelen snusare ju är hög.
På Island väljer männen i större utsträckning att använda sig av nikotinläkemedel och annat stöd,som exempelvis den isländska Sluta-röka-linjen. I Sverige utgör männen bara runt 30 procent av klienterna påSluta-röka-linjen medan andelen män som får stöd av den isländska motsvarigheten är 50 procent.
Enligt det isländska folkhälsoinstitutet (Lydheilsustöd)finns det ett stort och brett stöd för att tobak inte ska vara synlig i vanliga affärer. Inga indikationer har funnits från livsmedelshandlare att förbudet att exponera tobak skulle ha haft negativa effekter på omsättningen. Tvärtom så anser en stor majoritet av handlarna att förbudet är självklart och bra. Stödet i befolkningen är så gott som samstämmigt.
Eftersom effekten av ett sådant här exponeringsförbud framför allt kan förväntas vara långsiktig är det svårt att skilja den från effekterna av andra viktiga åtgärder. Men allmän acceptans av förbudet samt ständigt minskande andel dagligrökare i samtliga åldersgrupper på Island indikerar att man är på rätt väg.
AsgeirR. Helgason Docent i folkhälsovetenskap Karolinska institutet
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...