Försäljningen av det vita snuset har ökat i USA och Swedish Matchs Zyn dominerar marknaden. Enligt stämningen riktad mot Philip Morris drar bolaget nytta av så kallade ”Zynfluencers” som marknadsför snuset på sociala medier och riktar sig mot unga. I marknadsföringen framgår det inte att påsarna är beroendeframkallande och har skadliga effekter, står det i stämningsansökan, skriver Nyhetsbyrån Omni.

Dagens Industri har talat med en ung man som arbetar i finansbranschen på Manhattan i New York. Mannen säger till tidningen att 20-25 procent av de unga i finansbranschen använder Zyn. Efterfrågan är så pass stor att tobakstillverkaren Philip Morris, som numera äger det tobaksfria snuset, räknar med en tillväxt på 35 procent bara i år.

Det finns politiker i USA som anser att marknadsföringen blivit så aggressiv att  livsmedels- och läkemedelsmyndigheten FDA och konsumentmyndigheten FTC bör granska den. Om utvecklingen inte stoppas finns risken att en ny generation tonåringar och unga blir beroende av nikotin, skriver Dagens PS.

Swedish Match vill inte uttala sig om stämningen utan hänvisar till Philip Morris. Philip Morris anser att anklagelserna saknar grund, rapporterar P3 Nyheter.

Läs vidare