Hem / 80 webbsajter säljer svenskt snus till EU
Ett par engelska forskare anser att EU-kommissionen borde ta itu med den svenska regeringens brist på respekt för de lagar som förbjuder snusexport till andra EU-länder. Det är inte uteslutet att dra Sverige inför EG-domstolen, menar de.Bakgrunden är en undersökning som visar hur exportförbudet överträds genom försäljning via ett stort antal hemsidor på internet.
Forskarna har kartlagt den illegala försäljningen genom att beställa svenskt snus via webben i tio EU-länder. Det fungerade i 43 fall av 45. De två misslyckade försöken berodde inte på någon lagenlig restriktion som säljaren tillämpade utan på deltagares felaktiga hantering av betalkort.
Rapporten om internetsnuset publiceras online av tidskriften Tobacco Control. Den beskriver hur forskarna hittade 80 sajter för försäljning av svenskt snus, de flesta registrerade i Sverige. De slår fast att försäljningen, direkt riktad till EU-medborgare, bryter mot flera lagar och förordningar:
Förutom att Sverige, enligt forskarna, borde kunna dras inför EG-domstolen ger de rådet till andra EU-parter att vända sig till en svensk Internationell åklagarkammare och begära en utredning om de snussäljande sajterna.
En sådan utredning borde rimligen undersöka om någon av snussäljarna egentligen ägs av Swedish Match, detta med anledning av länkar till säljsajter som forskarna upptäckt på snusjättens egen hemsida.
En utredning bör också omfatta betalningen av skatt. Vid ett flertal av de köp som ingick i projektet uppgavs skatten vara betald i Sverige. Det är ett lagbrott att inte betala skatten i det land där köparen bor.
Ålderskontrollen vid internetköpen består i att köparna själva uppger sin ålder.
Motåtgärder som forskarna rekommenderar är licensiering av tobaksförsäljningen, även på webben, och att man följer det amerikanska exemplet där man samarbetar med de stora betalkortsföretagen för kontroll av åldern på internetköpare.
Så mycket mer som snussajterna i stor utsträckning innehåller reklam och lockar med olika gåvor och priserbjudanden. Åtgärder som är förbjudna i övrig tobakshandel. Det finns sajter som uppmanar besökarna att göra reklam för deras snus på Facebook och Twitter. Man erbjuder också provision för den som lyckas värva nya snusköpare i bekantskapskretsen.
Det internetföretag som har flest sajter är Northerner Scandinavia AB, (Sverige) med 63 sajter. Från två till fem sajter har MaKe WeBo AB (Sverige), Snus World Wide AB, (Sverige), och MySnus AB (Sverige).
Carl-Olof Rydén
Källa: Tobacco Control, Sylvi Peeters och Anna B Gilmore, University of Bath
Några av snussajterna:
https://www.northerner.com/
https://www.mysnus.com/
https://www.buysnus.com/
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-16
En majoritet av tandläkarna i Danmark har patienter med en eller flera skador som orsakats av snusning, visar en undersökning...
2024-06-12
Det vita snuset skakar om snusvanorna i grunden, enligt Folktandvården i Stockholm. Om utvecklingen fortsätter i samma riktning som nu...
2024-06-11
Sveriges Radios Vetenskapsradion på djupet ägnar ett 20 minuters program åt det vita snuset. Det handlar bland annat om skadorna...
2024-04-24
Den finska regeringen vill minska användningen av vitt snus bland unga. För att åstadkomma det föreslås bland annat förbud för...
2024-04-22
SVD:s podd Dagens story ägnar femton minuter åt att reflektera kring det vita snuset. Stämningen mot Swedish Match i USA...
2024-04-15
Louise Adermark, forskare inom beroendemedicin vid Göteborgs universitet och expert på nikotin medverkar i Akademilivs podd och pratar om riskerna...