Hem / Westlife får hård kritik för tobakssponsrad konsert
Den irländska popgruppen Westlife får nu hård kritik för sin medverkan i marknadsföringen av det ungdomsinriktade cigarettmärket Clas Mild i Indonesien. Westlife är på turné i Sydostasien och ska på onsdag spela en konsert i Indonesiens huvudstad Jakarta. Konserten är sponsrad av Clas Mild, som ägs av British American Tobacco, och Jakarta är tapetserat med affischer med reklam för cigarettmärket bredvid en bild av popgruppen (se bilden nedan).
– Jag uppmanar Westlife att växa upp och försöka ta ansvar för sina handlingar, säger Luke Clancy som arbetar för den tobakspreventiva organisationen Action on Smoking and Health, ASH, i Irland.
– De kommer att vara direkt ansvariga för att unga människor i Indonesien dör. Jag tror inte att Westlife behöver de här pengarna.
Pojkbandet Westlife bildades 1998 och har haft stora framgångar såväl i Irland och Storbritannien som i resten av världen. Bandet har vunnit det prestigefyllda priset Record of the Year fyra gånger i Storbritannien och består idag av Kian Egan, Shane Filan, Mark Feehily och Nicky Byrne.
Westlife har flera gånger ställt upp för olika ideella ändamål som exempelvis kampanjer till förmån för cancersjuka barn och för att öka medvetenheten om hjärt-kärlsjukdomar. Detta kan tyckas gå dåligt ihop med att låta sig sponsras av cigarettillverkare och bandmedlemmarna försvarar sig också genom att bestämt hävda att de inte hade en aning om sponsringen.
– Vi var totalt omedvetna om att tobaksbolaget sponsrar vår konsert, säger Kian Egan till tidningen Irish Daily Star.
Han säger att det är de indonesiska arrangörerna som gjort överenskommelsen med British American Tobacco och att Westlife inte får några pengar från tobaksbolaget:
– Sponsring behövs för alla konserter i Asien. Utan sponsring skulle konserterna inte bli av. Vi vill bara spela vår konsert för våra fans och ge dem en härlig stund.
Organisationer som arbetar mot tobak ibland annat Indonesien och Irland hoppas att bandets medlemmar ska ta till sig kritiken och mer aktivt ta avstånd från sponsringen. I liknande fall krävde popartisterna Alicia Keys och Kelly Clarkson att alla affischer med deras namn och bild tillsammans med tobakslogotyper skulle tas ned.
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...