Hem / Westlife får hård kritik för tobakssponsrad konsert
Den irländska popgruppen Westlife får nu hård kritik för sin medverkan i marknadsföringen av det ungdomsinriktade cigarettmärket Clas Mild i Indonesien. Westlife är på turné i Sydostasien och ska på onsdag spela en konsert i Indonesiens huvudstad Jakarta. Konserten är sponsrad av Clas Mild, som ägs av British American Tobacco, och Jakarta är tapetserat med affischer med reklam för cigarettmärket bredvid en bild av popgruppen (se bilden nedan).
– Jag uppmanar Westlife att växa upp och försöka ta ansvar för sina handlingar, säger Luke Clancy som arbetar för den tobakspreventiva organisationen Action on Smoking and Health, ASH, i Irland.
– De kommer att vara direkt ansvariga för att unga människor i Indonesien dör. Jag tror inte att Westlife behöver de här pengarna.
Pojkbandet Westlife bildades 1998 och har haft stora framgångar såväl i Irland och Storbritannien som i resten av världen. Bandet har vunnit det prestigefyllda priset Record of the Year fyra gånger i Storbritannien och består idag av Kian Egan, Shane Filan, Mark Feehily och Nicky Byrne.
Westlife har flera gånger ställt upp för olika ideella ändamål som exempelvis kampanjer till förmån för cancersjuka barn och för att öka medvetenheten om hjärt-kärlsjukdomar. Detta kan tyckas gå dåligt ihop med att låta sig sponsras av cigarettillverkare och bandmedlemmarna försvarar sig också genom att bestämt hävda att de inte hade en aning om sponsringen.
– Vi var totalt omedvetna om att tobaksbolaget sponsrar vår konsert, säger Kian Egan till tidningen Irish Daily Star.
Han säger att det är de indonesiska arrangörerna som gjort överenskommelsen med British American Tobacco och att Westlife inte får några pengar från tobaksbolaget:
– Sponsring behövs för alla konserter i Asien. Utan sponsring skulle konserterna inte bli av. Vi vill bara spela vår konsert för våra fans och ge dem en härlig stund.
Organisationer som arbetar mot tobak ibland annat Indonesien och Irland hoppas att bandets medlemmar ska ta till sig kritiken och mer aktivt ta avstånd från sponsringen. I liknande fall krävde popartisterna Alicia Keys och Kelly Clarkson att alla affischer med deras namn och bild tillsammans med tobakslogotyper skulle tas ned.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...