Hem / Tobaksindustrins strategier att nå barnen undersökta
Foto: Pixabay
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar undersökning som Campaign for Tobacco-Free Kids har gjort i 23 länder.
Bland annat försöker tobaksindustrin försvaga politiska insatser att hindra marknadsföring och tobaksförsäljning nära skolor. I samtliga undersökta länder fanns tobaksprodukter eller reklam placerade i barns ögonhöjd, enligt organisationen.
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...
2024-09-30
Att börja snusa i 15-års åldern eller tidigare kopplas till ökad risk att utveckla astma. Det visar en internationell studie....
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-11
Snusbolaget Norden riskerar att mista rätten att sälja brunt snus via e-handel. Tjänstemän på Stockholms stads tillståndsenhet anser inte att...
2024-09-10
Förslaget om rök- tobaks- och nikotinfri skoltid bemöts positivt av många remissinstanser. Det tros kunna bidra till att färre unga...
2024-09-03
Hur ser utvecklingen ut och vad kan man länderna i Norden lära av varandra för att minska bruket av vitt...
2024-08-26
– Nej, ni blir inte skärpta, ni blir mossiga. Det säger skolsköterskan Danica Augustsson till många snusande elever på gymnasiet...
2024-08-22
Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, har för första gången delat ut sitt anti-pris Årets folkhälsoförgörare. Utmärkelsen går till artisten Fröken Snusk “för att...
2024-06-11
Sveriges Radios Vetenskapsradion på djupet ägnar ett 20 minuters program åt det vita snuset. Det handlar bland annat om skadorna...