Hem / Tobaksindustrins strategier att nå barnen undersökta
Foto: Pixabay
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar undersökning som Campaign for Tobacco-Free Kids har gjort i 23 länder.
Bland annat försöker tobaksindustrin försvaga politiska insatser att hindra marknadsföring och tobaksförsäljning nära skolor. I samtliga undersökta länder fanns tobaksprodukter eller reklam placerade i barns ögonhöjd, enligt organisationen.
2025-06-23
Vid kontrollköp i kommuner sålde 35 procent vitt snus till unga utan att kräva legitimation. – Efterlevnaden av lagen behöver...
2025-05-26
En stor majoritet av svenska föräldrar vill se ett förbud mot användning av tobaks- och nikotinprodukter på skoltid. Det visar...
2025-04-23
Seniorprofessor Tanja Tydén har sedan 1989 följt attityder och vanor vid en gynekologklinik i Uppsala. I den senaste enkäten frågade...
2025-04-14
Harmonisering av reglerna mellan de nordiska länderna och Baltikum skulle kunna öka möjligheten till nordiskt samarbete kring nikotin för att...
2025-03-17
Nästan var tredje ung dansk använder minst en nikotinprodukt, många vejpar. Det rapporterar danska Sundhedsstyrelsen. Utvecklingen oroar myndigheten.
2025-03-12
Helsingborgs Stad har tagit fram en folder som riktar sig till föräldrar och andra vuxna. Syftet med foldern är att...
2025-02-24
En skola i Den Helder i Nederländerna har förbjudit rökning och vejpning om inte eleverna har skriftligt tillstånd från sina...
2025-02-21
Skolmaterialet för ANDTS har gjorts om. Nu finns uppgifter i många olika skolämnen och det krävs inte djup kunskap om...
2025-02-17
Stockholms Stad har gett ut en ny folder som lyfter ungas nikotinbruk. I foldern finns information om risker med nikotinanvändning...
”*” anger obligatoriska fält