Hem / Tobaksindustrins strategier att nå barnen undersökta
Foto: Pixabay
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar undersökning som Campaign for Tobacco-Free Kids har gjort i 23 länder.
Bland annat försöker tobaksindustrin försvaga politiska insatser att hindra marknadsföring och tobaksförsäljning nära skolor. I samtliga undersökta länder fanns tobaksprodukter eller reklam placerade i barns ögonhöjd, enligt organisationen.
2023-11-21
”Tobacco Slave” är en ny dokumentär av den regissören Roy Maconachie, Tobacco Control Research Group vid University of Bath i...
2023-11-16
Sverige följer inte tobakskonventionens krav på att hålla tobaksindustrin borta från folkhälsopolitiken, enligt rapporten The Global Tobacco Industry Interference Index....
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-11-06
För att möta en ny lag i EU som förbjuder smaker i upphettade tobaksprodukter har tobaksbolag börjat ersätta den smaksatta...
2023-11-01
WHO:s ramkonvention om tobakskontroll, tobakskonventionen, kommer att ägna nästa partskonferens åt diskussioner om möjlig reglering av rökfria produkter. Det oroar...
2023-10-30
Ny forskning från Tobacco Control Research Group vid University of Bath i Storbritannien undersöker hur tobaksindustrin har reagerat på skattehöjningar...
2023-10-03
I ett tal av Philip Morris VD, Jacek Olczak, lovordas det svenska snuset. Talet skulle ha hållits vid ett sidoevent...
2023-09-22
Vissa parter till tobakskonventionen har kontaktats av företrädare för tobaksindustrin med erbjudanden inför partskonferensen i höst. Konventionssekretariatet uppmanar därför parterna...
2023-09-21
De konservativa partiet Tories i Storbritannien har accepterat en donation på 350 000 pund från ett företag som tillverkar färgglada...