Tonåringar exponeras dagligen för produkterna i mataffärer, i skolan och i sociala medier. De nya nikotinprodukterna finns med tusentals olika smaker, som hubba bubba och wild strawberry. Dessa gör det lätt att locka barn att prova.

Tobaksindustrin har lyckats undgå regleringarna i tobakslagen genom att hävda att flera av deras nya produkter, till exempel det vita snuset, är ”tobaksfria”. Sanningen är att det ofta innehåller minst lika mycket nikotin, utvunnet ur tobaksplantan, som brunt snus. Men eftersom det kallas tobaksfritt regleras det inte via tobakslagen och är därmed lika lagligt att marknadsföra gentemot barn som till exempel tuggummi.

Tobaksindustrin är vinnare

7 av 10 barn väljer de nya produkterna därför att de tror att de är mindre farliga. Det tror politiker och andra vuxna också, men det är inte sant. Nikotin är ett nervgift som påverkar den växande hjärnan, orsakar permanenta hjärnskador, samt ökar risken för psykiska sjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Dessutom blir användaren ofta snabbt beroende.

Vilka vinner på det? Jo, tobaksindustrin. I Sverige använder cirka 23 procent av befolkningen snus och 7 procent röker dagligen. Att nästan en tredjedel av vår befolkning är beroende av nikotin genererar stora vinster. Till exempel omsatte Swedish Match 2020 ofattbara 16,7 miljarder.

”Folkhälsan går före”

Allmänhet och politiker behöver förstå att de nya produkterna inte tagits fram för att rädda kommande generationer från rökningsdöden, utan för att värva nya konsumenter och därmed säkra framtida vinster. Tobaksindustrin vet att 8 av 10 som börjar med nikotin är tonåringar och därför hittar de hela tiden sätt att nå unga.

Så vill vi inte ha det.

Vi har gjort vårt val. Vi vill bidra till att lagstiftningen utvidgas och anpassas efter den verklighet vi lever i. Skärpt lagstiftning skulle ge en kraftfull signal om att folkhälsan går före tobaksindustrins vinster.

Politiker måste enas

Sveriges politiker har skrivit under Världshälsoorganisationens (WHO:s) Tobakskonvention som innehåller evidensbaserade lagåtgärder för att fasa ut alla nikotin- och tobaksprodukter. Tobaksfaktas senaste Sifo-undersökning visar att 87 procent av befolkningen vill ha ett mer aktivt arbete med tobakskonventionen, så våra folkvalda har stöd att genom lagar visa omtanke om våra barn i den period i livet då de är som mest mottagliga för grupptryck och manipulation.

Under mars månad presenterades den nya ANDTS-strategin och nya åtgärder för att stoppa tobaksindustrins framfart. Nu gäller det att vi politiker enas. Tillsammans kan vi få till en kraftfull lagstiftning. En sådan lagstiftning förbjuder inte vuxna människor att snusa och röka. Den kommer att hjälpa våra barn att säga nej till tobak och nikotin så att vi kan befria kommande generationer från beroende.

Totalförbjud tobaksreklam

Politiker – det är dags för oss att göra.

Skapa lagar för alla barns framtid:

  • Klassa och reglera samtliga nikotinprodukter som tobak (under tobakslagstiftningen) med undantag för läkemedel.
  • Totalförbjud alla former av tobaksreklam.
  • Inför förbud mot smaktillsatser i alla produkter.
  • Lagstifta om nikotin- och tobaksfri skoltid.

Gudrun Brunegård (KD)
Riksdagsledamot
Lena Emilsson (S)
Ordförande i kommunalfullmäktige, Eslövs kommun
Marie Louise Hänel Sandström (M)
Riksdagsledamot
Karin Rågsjö (V)
Riksdagsledamot
Mats Wiking (S)
Riksdagsledamot
Sofia Westergren (M)
Riksdagsledamot och styrelseledamot, Tobaksfakta
Barbro Westerholm (L)
Riksdagsledamot

Läs vidare