Hem / Tobak lättillgängligt för barn i många länder
Foto: Pixabay
I de flesta länder som granskades för projektet Big Tobacco: Tiny Targets rapporterade hälften av barnen i åldrarna 13–15 år att de hade lätt för att få tillgång till cigaretter från olika återförsäljare i närheten av sina skolor.
De största tobaksbolagen erbjuder pengar, marknadsföringsmaterial och utställningsskåp till återförsäljare i närheten av skolor för att säkerställa att deras produkter får framträdande placeringar. Det visar en sammanställning som Take a Part, ett projekt under Campaign forTobacco-Free Kids, har gjort. Från projektets webbplats kan man ladda ner rapporten utifrån land. Sverige är inte med i sammanställningen.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...