Hem / Tobak lättillgängligt för barn i många länder
Foto: Pixabay
I de flesta länder som granskades för projektet Big Tobacco: Tiny Targets rapporterade hälften av barnen i åldrarna 13–15 år att de hade lätt för att få tillgång till cigaretter från olika återförsäljare i närheten av sina skolor.
De största tobaksbolagen erbjuder pengar, marknadsföringsmaterial och utställningsskåp till återförsäljare i närheten av skolor för att säkerställa att deras produkter får framträdande placeringar. Det visar en sammanställning som Take a Part, ett projekt under Campaign forTobacco-Free Kids, har gjort. Från projektets webbplats kan man ladda ner rapporten utifrån land. Sverige är inte med i sammanställningen.
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...