Hem / Tobak lättillgängligt för barn i många länder
Foto: Pixabay
I de flesta länder som granskades för projektet Big Tobacco: Tiny Targets rapporterade hälften av barnen i åldrarna 13–15 år att de hade lätt för att få tillgång till cigaretter från olika återförsäljare i närheten av sina skolor.
De största tobaksbolagen erbjuder pengar, marknadsföringsmaterial och utställningsskåp till återförsäljare i närheten av skolor för att säkerställa att deras produkter får framträdande placeringar. Det visar en sammanställning som Take a Part, ett projekt under Campaign forTobacco-Free Kids, har gjort. Från projektets webbplats kan man ladda ner rapporten utifrån land. Sverige är inte med i sammanställningen.
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...