Hem / Studie visar: Tobaksbolag visar upp samhällsansvar för att påverka lagstiftarna
Tobaksbolag använder program för socialt ansvarstagande inte bara för att förbättra sitt anseende hos allmänheten utan också för att påverka politiker. Det visar en brittisk forskningsstudie som nu publiceras i den vetenskapliga tidskriften PLoS Medicine.
De forskare vid University of Bath i England som gjort studien kallar satsningar på synligt socialt ansvarstagande för ”en nyskapande form av politisk aktivitet” i tobaksindustrin. Slutsatserna grundar sig främst på en ingående fallstudie av det stora tobaksbolaget British American Tobacco, BAT. Företaget har vunnit ett flertal utmärkelser för sina olika program för socialt arbete och miljöinsatser.
Forskarna har bland annat haft tillgång till BATs interna företagsdokument för perioden 1998-2000 (dokumenten tillhör de tobaksindustridokument som gjordes offentliga genom ett domstolsbeslut i USA). Deras analys visar hur BAT medvetet använda sina program för socialt och miljömässigt ansvarstagande i sin dialog med beslutsfattare. Det gjordes för att påverka dem att uppmärksamma de förslag till lagstiftning som passade bolaget bäst i olika sammanhang och för att få regeringen att se BAT som en trovärdig samarbetspartner.
I studien nämns bland annat exempel på korrespondens mellan BATs styrelseordförande och anteckningar från möten med politiker, bland andra dåvarande premiärminister Tony Blair. Exemplen visar hur BAT lyckades koppla sina egna politiska önskemål till värdeargument om skadeförebyggande, barns hälsa och vikten av samverkan mellan industri och regering.
Forskarna skriver att deras fynd tydligt visar hur viktigt det är att alla länder genomför Tobakskonventionens artikel 5.3. Dess syfte är att skydda hälsopolitiken mot inflyrande från tobaksindustrin och den närstående intressen. Riktlinjerna om genomförande av 5.3 säger bland annat att alla länder måste se till att både allmänheten och alla typer av beslutsfattare görs medvetna om de underliggande syftena med tobaksbolags satsningar på välgörenhet och liknande. Riktlinjerna säger också att beslutsfattare inte ska gynna tobaksbolag och att alla kontakter med tobaksindustrin ska redovisas öppet.
Länk till artikeln i PLoS Medicine.
Det svenska tobaksbolaget Swedish Match betonar i sin företagsinformation sin långa tradition av socialt och miljömässigt ansvarstagande både via Stiftelsen Solstickan och genom andra program, se länk.
2024-06-26
Swedish Match satsar stort på lobbyverksamhet i USA. Nu har man 128 registrerade lobbyister och 17 lobbyingföretag i landet. Det...
2024-04-15
Under 2022 spenderade tobaksbolag 19 miljoner euro på lobbying för att påverka politiska beslut i EU. Det är 28 procent...
2023-10-06
WHO:s ramkonvention om tobakskontroll, tobakskonventionen, kommer att ägna nästa partskonferens åt diskussioner om möjlig reglering av rökfria produkter. Det oroar...
2023-10-03
I ett tal av Philip Morris VD, Jacek Olczak, lovordas det svenska snuset. Talet skulle ha hållits vid ett sidoevent...
2023-09-22
Vissa parter till tobakskonventionen har kontaktats av företrädare för tobaksindustrin med erbjudanden inför partskonferensen i höst. Konventionssekretariatet uppmanar därför parterna...
2023-09-21
De konservativa partiet Tories i Storbritannien har accepterat en donation på 350 000 pund från ett företag som tillverkar färgglada...
2023-08-14
En serie ”gräsrotskampanjer” som vänder sig till brittiska e-cigarettanvändare visar sig i själva verket drivas av lobbygrupper med kopplingar till...
2023-06-26
Möjligheten att införa ett lobbyregister ska återigen utredas i Sverige. Ett sådant register välkomnas av tobakspreventiva organisationer som vill att...
2023-06-01
EU-kommissionen har inte deklarerat sina möten med tobaksindustrin så som den borde göra enligt tobakskonventionen. Det visar en granskning som...