När regeringar skärper reglerna för cigaretter byter tobaksbolagen fokus från cigaretter till tobaksfria produkter som e-cigaretter, nikotinpåsar och upphettade tobaksprodukter. För Philip Morris kom en tredjedel av intäkterna under 2022, 10,2 miljarder US-dollar, cirka 122 miljarder kronor, från dessa produkter, enligt The Guardian.

Det läckta mejlet, som tidningen har tagit del av, skickades i september av Grégoire Verdeaux, senior vicepresident för externa frågor. Han beskriver WHO:s agenda som ”inget mindre än ett systematiskt, metodiskt förbudsangrepp på rökfria produkter.”

Enligt mejlet har Philip Morris under de senaste 18 månaderna använt sitt inflytande för att ”få rätt stöd” på mötet och ber mottagarna att göra en sista minutenansträngning för att påverka besluten på konferensen. ”Varje land, oavsett dess storlek, har betydelse”, skriver han i mejlet.

Tobaksbolag får inte delta i partskonferenserna, men tobaksbolagen finns ofta på plats och försöker övertyga delegater att föra fram bolagens agenda som till exempel Reuters avslöjade vid en tidigare konferens.

Inför årets konferens, som äger rum i slutet av november i Panama, har WHO uppmanat parterna till vaksamhet inför kontaktförsök från tobaksindustrin.

Läs vidare