Hem / Ny guide från WHO för att göra skolor tobaksfria
Foto: Istock
Världshälsoorganisationen WHO har gett ut två publikationer som ska skydda barns hälsa genom nikotin- och tobaksfri skoltid.
Publikationerna – en guide och en verktygslåda – heter “Freedom from tobacco and nicotine: guide for schools,” och “Nicotine- and tobacco-free school toolkit”. De kan laddas ner från WHO:s webbplats.
Den nya guiden och verktygslådan är steg-för-steg-manualer för skolor att bli nikotin- och tobaksfria. Tillvägagångssättet inkluderar hela skolan: lärare, personal, elever och föräldrar. Guiden och verktygslådan innehåller till exempel ämnen om hur man stödjer elever att sluta, utbildningskampanjer, implementering av policyer och hur man upprätthåller dem.
Guiden tar upp fyra sätt att främja en nikotin- och tobaksfri miljö för ungdomar:
2024-09-11
Snusbolaget Norden riskerar att mista rätten att sälja brunt snus via e-handel. Tjänstemän på Stockholms stads tillståndsenhet anser inte att...
2024-09-10
Förslaget om rök- tobaks- och nikotinfri skoltid bemöts positivt av många remissinstanser. Det tros kunna bidra till att färre unga...
2024-09-03
Hur ser utvecklingen ut och vad kan man länderna i Norden lära av varandra för att minska bruket av vitt...
2024-08-26
– Nej, ni blir inte skärpta, ni blir mossiga. Det säger skolsköterskan Danica Augustsson till många snusande elever på gymnasiet...
2024-08-22
Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, har för första gången delat ut sitt anti-pris Årets folkhälsoförgörare. Utmärkelsen går till artisten Fröken Snusk “för att...
2024-06-11
Sveriges Radios Vetenskapsradion på djupet ägnar ett 20 minuters program åt det vita snuset. Det handlar bland annat om skadorna...
2024-06-10
En ny rapport från Världshälsoorganisationen (WHO) och STOP, som övervakar tobaksindustrin, belyser hur tobaks- och nikotinindustrin designar produkter, genomför marknadsföringskampanjer...
2024-04-02
Till skillnad från traditionellt snus, som har varit olagligt att köpa och sälja i Storbritannien sedan 1992, innehåller det vita...
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...