Hem / Marknadsföring av rökfri tobak fördubblad
De amerikanska tobaksjättarna satsningar på marknadsföring av cigaretter minskade under en femårsperiod med 34 procent. Cigarettförsäljningen gick samtidigt ner med 11 procent, som motsvarar 320 miljarder cigaretter.
Samma period fördubblades marknadsföringen av rökfri tobak, muntobak, som t ex snus och nya tobaksprodukter i olika former som smälter i munnen.
Jämförelsen gäller mellan åren 2003 och 2008 och har gjorts av den federala myndigheten FTC, Federal Trade Commission.
Trots minskningen av marknadsföringen av cigaretter anslog tobaksindustrin motsvarande 64 miljarder kronor till den under 2008.
Satsningen på rökfri tobak var samma år 3,4 miljarder kronor vilket ledde till en uppgång av försäljningen med 11 procent.
I USA röker nu cirka 20 procent av den vuxna befolkningen, jämfört med nära 40 procent år 1970. Andelen som dagligen avvänder någon form av rökfri tobak är 3,5 procent.
En del av marknadsföringen av tobak utgjordes 2008 av gratiscigaretter.
Den federala myndigheten FDA fick år 2009 mandat att reglera tobaksmarknaden och införde då förbud mot gratiscigaretter, sponsring av sport och kulturevenemang samt förbud mot indirekt reklam (varor som säljs med varumärken från tobaksbolag).
Från 2009 och framåt har även tobaksskatterna höjts, både de federala och delstatliga.
Källor: Washington Post, AP.
Publicerat 3 augusti 2011
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...