Samma period fördubblades marknadsföringen av rökfri tobak, muntobak, som t ex snus och nya tobaksprodukter i olika former som smälter i munnen.

Jämförelsen gäller mellan åren 2003 och 2008 och har gjorts av den federala myndigheten FTC, Federal Trade Commission.

Trots minskningen av marknadsföringen av cigaretter anslog tobaksindustrin motsvarande 64 miljarder kronor till den under 2008.

Satsningen på rökfri tobak var samma år 3,4 miljarder kronor vilket ledde till en uppgång av försäljningen med 11 procent.

I USA röker nu cirka 20 procent av den vuxna befolkningen, jämfört med nära 40 procent år 1970. Andelen som dagligen avvänder någon form av rökfri tobak är 3,5 procent.

En del av marknadsföringen av tobak utgjordes 2008 av gratiscigaretter.

Den federala myndigheten FDA fick år 2009 mandat att reglera tobaksmarknaden och införde då förbud mot gratiscigaretter, sponsring av sport och kulturevenemang samt förbud mot indirekt reklam (varor som säljs med varumärken från tobaksbolag).

Från 2009 och framåt har även tobaksskatterna höjts, både de federala och delstatliga.

Källor: Washington Post, AP.

Publicerat 3 augusti 2011

Läs vidare