Hem / Marknadsföring av rökfri tobak fördubblad
De amerikanska tobaksjättarna satsningar på marknadsföring av cigaretter minskade under en femårsperiod med 34 procent. Cigarettförsäljningen gick samtidigt ner med 11 procent, som motsvarar 320 miljarder cigaretter.
Samma period fördubblades marknadsföringen av rökfri tobak, muntobak, som t ex snus och nya tobaksprodukter i olika former som smälter i munnen.
Jämförelsen gäller mellan åren 2003 och 2008 och har gjorts av den federala myndigheten FTC, Federal Trade Commission.
Trots minskningen av marknadsföringen av cigaretter anslog tobaksindustrin motsvarande 64 miljarder kronor till den under 2008.
Satsningen på rökfri tobak var samma år 3,4 miljarder kronor vilket ledde till en uppgång av försäljningen med 11 procent.
I USA röker nu cirka 20 procent av den vuxna befolkningen, jämfört med nära 40 procent år 1970. Andelen som dagligen avvänder någon form av rökfri tobak är 3,5 procent.
En del av marknadsföringen av tobak utgjordes 2008 av gratiscigaretter.
Den federala myndigheten FDA fick år 2009 mandat att reglera tobaksmarknaden och införde då förbud mot gratiscigaretter, sponsring av sport och kulturevenemang samt förbud mot indirekt reklam (varor som säljs med varumärken från tobaksbolag).
Från 2009 och framåt har även tobaksskatterna höjts, både de federala och delstatliga.
Källor: Washington Post, AP.
Publicerat 3 augusti 2011
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...