Hem / Marknadsföring av rökfri tobak fördubblad
De amerikanska tobaksjättarna satsningar på marknadsföring av cigaretter minskade under en femårsperiod med 34 procent. Cigarettförsäljningen gick samtidigt ner med 11 procent, som motsvarar 320 miljarder cigaretter.
Samma period fördubblades marknadsföringen av rökfri tobak, muntobak, som t ex snus och nya tobaksprodukter i olika former som smälter i munnen.
Jämförelsen gäller mellan åren 2003 och 2008 och har gjorts av den federala myndigheten FTC, Federal Trade Commission.
Trots minskningen av marknadsföringen av cigaretter anslog tobaksindustrin motsvarande 64 miljarder kronor till den under 2008.
Satsningen på rökfri tobak var samma år 3,4 miljarder kronor vilket ledde till en uppgång av försäljningen med 11 procent.
I USA röker nu cirka 20 procent av den vuxna befolkningen, jämfört med nära 40 procent år 1970. Andelen som dagligen avvänder någon form av rökfri tobak är 3,5 procent.
En del av marknadsföringen av tobak utgjordes 2008 av gratiscigaretter.
Den federala myndigheten FDA fick år 2009 mandat att reglera tobaksmarknaden och införde då förbud mot gratiscigaretter, sponsring av sport och kulturevenemang samt förbud mot indirekt reklam (varor som säljs med varumärken från tobaksbolag).
Från 2009 och framåt har även tobaksskatterna höjts, både de federala och delstatliga.
Källor: Washington Post, AP.
Publicerat 3 augusti 2011
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...