Hem / Konsumentverket vill stoppa snusreklamen på nätet
Konsumentverket tar nu itu med den olagliga snusreklamen på nätet. Verket har skrivit till 20 företag och uppmanat dem att sluta med den otillbörliga marknadsföringen.
Den svenska tobakslagen sätter strikta gränser för marknadsföring av tobak. De enda tobaksreklam som får förekomma är information inne i butiken där varan säljs. Och denna reklam ska vara måttfull och inte uppmana till tobaksbruk. Ändå förekommer en intensiv marknadsföring av främst snus på internet.
Konsumentverket anser att marknadsföring av snus på exempelvis Facebook och Instagram är förbjuden. Att det på internet dessutom handlar om offensiv reklam som kampanjer och extrapriser gör inte saken bättre.
– Marknadsföringen ska vara måttfull. Säljfrämjande åtgärder är inte tillåtna, säger Kristina Wallin, jurist på verket, till GP.
Konsumentverket har startat tillsynsärenden mot 20 företag som säljer snus – och i vissa fall även andra tobaksvaror – på nätet. Företagen uppmanas att ta bort reklamen, annars hotar rättsliga åtgärder.
I Konsumentverkets diarum kan du se vilka de kritiserade snusföretagen är.
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.