Hem / Konsumentverket vill stoppa snusreklamen på nätet
Konsumentverket tar nu itu med den olagliga snusreklamen på nätet. Verket har skrivit till 20 företag och uppmanat dem att sluta med den otillbörliga marknadsföringen.
Den svenska tobakslagen sätter strikta gränser för marknadsföring av tobak. De enda tobaksreklam som får förekomma är information inne i butiken där varan säljs. Och denna reklam ska vara måttfull och inte uppmana till tobaksbruk. Ändå förekommer en intensiv marknadsföring av främst snus på internet.
Konsumentverket anser att marknadsföring av snus på exempelvis Facebook och Instagram är förbjuden. Att det på internet dessutom handlar om offensiv reklam som kampanjer och extrapriser gör inte saken bättre.
– Marknadsföringen ska vara måttfull. Säljfrämjande åtgärder är inte tillåtna, säger Kristina Wallin, jurist på verket, till GP.
Konsumentverket har startat tillsynsärenden mot 20 företag som säljer snus – och i vissa fall även andra tobaksvaror – på nätet. Företagen uppmanas att ta bort reklamen, annars hotar rättsliga åtgärder.
I Konsumentverkets diarum kan du se vilka de kritiserade snusföretagen är.
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...