Hem / KO stämmer snusbolag för otillåten marknadsföring
Konsumentombudsmannen, KO, stämmer tobaksbolaget Skruf inför Patent- och marknadsdomstolen. Stämningen gäller marknadsföring där bolaget gjort reklam för sitt snus som ”EKO” och ”100 % ekologisk tobak”.
Den anmälda marknadsföringen har förekommit på snusautomater, på skyltar och skärmar vid kassorna samt på dekaler på och inne i snuskylar.
Det är Konsumentverket och KO som på central nivå övervakar att marknadsföringen av tobak på säljställen följer lagen. Tobakslagen slår fast att de kommersiella budskapen om tobaksvaror i butikerna måste vara återhållsamma och inte får uppmana till bruk av tobak.
KO framhåller i sin stämningsansökan att märkning av och reklam för tobak inte får antyda miljö- eller hälsofördelar eller överhuvudtaget på något sätt ge intryck av att produkten är mindre skadlig. KO anser att Skrufs påståenden om att snuset är ekologiskt därför är otillåten marknadsföring. Skruf hävdar att påståendena är sanna och KO menar att det är ointressant om de stämmer eller ej – i vilket fall som helst så uppmuntrar de till bruk av tobak.
Skruf har numer upphört med den anmälda marknadsföringen, men KO vill ändå att domstolen utfärdar ett förbud mot sådan marknadsföring och kopplar förbudet till ett vite på två miljoner kronor.
Regeringen arbetar för närvarande med ett lagförslag om exponeringsförbud för tobaksvaror. Ett sådant förbud skulle även göra att tobaksreklamen försvinner från butikerna.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...