Hem / KO stämmer snusbolag för otillåten marknadsföring
Konsumentombudsmannen, KO, stämmer tobaksbolaget Skruf inför Patent- och marknadsdomstolen. Stämningen gäller marknadsföring där bolaget gjort reklam för sitt snus som ”EKO” och ”100 % ekologisk tobak”.
Den anmälda marknadsföringen har förekommit på snusautomater, på skyltar och skärmar vid kassorna samt på dekaler på och inne i snuskylar.
Det är Konsumentverket och KO som på central nivå övervakar att marknadsföringen av tobak på säljställen följer lagen. Tobakslagen slår fast att de kommersiella budskapen om tobaksvaror i butikerna måste vara återhållsamma och inte får uppmana till bruk av tobak.
KO framhåller i sin stämningsansökan att märkning av och reklam för tobak inte får antyda miljö- eller hälsofördelar eller överhuvudtaget på något sätt ge intryck av att produkten är mindre skadlig. KO anser att Skrufs påståenden om att snuset är ekologiskt därför är otillåten marknadsföring. Skruf hävdar att påståendena är sanna och KO menar att det är ointressant om de stämmer eller ej – i vilket fall som helst så uppmuntrar de till bruk av tobak.
Skruf har numer upphört med den anmälda marknadsföringen, men KO vill ändå att domstolen utfärdar ett förbud mot sådan marknadsföring och kopplar förbudet till ett vite på två miljoner kronor.
Regeringen arbetar för närvarande med ett lagförslag om exponeringsförbud för tobaksvaror. Ett sådant förbud skulle även göra att tobaksreklamen försvinner från butikerna.
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...