Tobaksindustrin bör så långt det är möjligt hindras att genom marknadsföring skaffa sig nya kunder, som riskerar att fastna i ett livslångt, livsfarligt beroende. Cigarettpaketen och snusdosorna som exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksbolagens effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn, och försvårar för tobaksanvändare som försöker sluta.

Allt fler länder lagstiftar därför, med stöd av tobakskonventionen, om att tobaksprodukter inte får exponeras i butikerna där de säljs. Tobaksprodukterna finns att köpa för dem som frågar efter dem, men förvaras utom synhåll för kunderna – till exempel i skåp eller lådor. Det finns heller inga skyltar, dekaler eller annat som gör reklam för tobak i affären. Den här typen av lagstiftning kallas exponeringsförbud för tobaksvaror.

Ett heltäckande reklamförbud ska enligt tobakskonventionen gälla alla kommersiella aktiviteter som syftar till att direkt eller indirekt marknadsföra en tobaksvara – eller tobaksanvändning. Aktiviteten behöver inte ha detta uttalade syfte för att förbjudas, det räcker att det är sannolikt att den leder till marknadsföring av tobak. När det gäller sponsring innefattas alla bidrag till evenemang, satsningar eller personer, om bidragen syftar och/eller sannolikt leder till att tobak marknadsförs.

Forskning visar samma sak – att exponeringsförbud är en effektiv åtgärd. En studie från 2016 bekräftade att barn som frekvent ser tobaksvaror i butiker har 1,6 högre risk att testa rökning och 1,3 högre risk att börja röka regelbundet än dem som mer sällan utsätts för tobaksskyltning. Resultatet visar att exponeringsförbud minskar rökning bland barn. Andra studier visar att exponeringsförbud leder till färre återfall bland dem som försöker sluta röka.

Läs vidare