En utredning inför den tobakslag som antogs 2018 föreslog i sitt slutbetänkande att exponering av tobaksvaror på säljställen skulle förbjudas. Utredningen refererade till tobakskonventionens riktlinjer om att synlig tobak i butikerna i sig är reklam och ett effektivt sätt för tobaksbolagen att marknadsföra tobak. Trots detta valde beslutsfattarna att ta hänsyn till snusindustrin, som ville ha mildare regler, och eftersom undantag för en produkt inte kan göras, så föll exponeringsförbud av alla produkter bort från lagförslaget.

Tobaksfakta vill se ett totalt exponeringsförbud av tobaksprodukter i Sverige, i butiker och alla andra säljställen, och vi menar att detta är vad vi åtagit oss genom att ratificera tobakskonventionen.

Dessutom:

  • Inför standardiserade, reklamfria förpackningar. Läs mer om det här.
  • Förbjud internetförsäljning av tobak.
  • Förbjud tobaksbolag att ägna sig åt social sponsring.
  • Förbjud “brand stretching” (varumärkesexpandering) och “brand sharing” (delande av varumärke) med anknytning till tobaksprodukter.
  • Sätt upp regler för hur tobak får visas i underhållningsmedier som TV-program, filmer, datorspel och på teater.
Läs vidare