Enligt tobakskonventionens sekretariat finns det en växande insikt om att nya nikotinprodukter inte är hälsosammare alternativ till cigaretter. Produkterna är utformade för att vara beroendeframkallande och specifikt attrahera ungdomar, enligt konventionens webbplats. Tobakskonventionen är en konvention under WHO.

”Tobaks- och nikotinindustrin har en lång och oroande historia av aggressiv marknadsföring av skadliga produkter, särskilt till barn och unga”, säger Adriana Blanco Marquizo, chef för sekretariatet. ”Dessa industrier utnyttjar ungdomar och lockar dem till beroende med söta smaker, flashiga förpackningar och vilseledande budskap. Taktiken kanske ökar vinsterna, men de gör det till en förödande kostnad för människors hälsa – och vi måste agera snabbt och beslutsamt för att stoppa dem.”

En av de mest effektiva och farliga taktikerna som industrin använder är användningen av smaker. Redan 2010 rekommenderade tobakskonventionen förbud eller begränsning av ingredienser som ökar produktens attraktivitet och smaklighet och över 50 länder har förbjudit smaksatta tobaksprodukter. Smaker som mentol och mango lockar nya nikotinanvändare, särskilt ungdomar, och döljer tobakens strävhet, vilket gör det lättare att både börja och fortsätta använda produkterna.

På tobaksfria dagen 30 maj uppmanade WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus världens länder att förbjuda smaksatta nikotinprodukter och lanserade samtidigt fyra nya faktamaterial om dessa.

Läs vidare