Tobaksbolagen utökar marknadsföringen av sina nyare nikotin- och tobaksprodukter, särskilt uppvärmda tobaksprodukter (HTP) och e-cigaretter. I takt med det har Philip Morris GmbH (tyska motsvarigheten till ett aktiebolag) gjort betydande inbrytningar på tandvårdsområdet i Tyskland. Det skriver forskare i Tobacco Control.

Under minst tre år har företaget publicerat artiklar i flera tandläkartidskrifter. I artiklarna argumenterar man i allmänhet för ”skademinskning som en progressiv strategi”. Man rekommenderar tandläkare att komplettera tobaksförebyggande strategier med e-cigaretter, Heated Tobacco Products eller nikotinpåsar.

Vända sig till inte motiverade

Phillip Morris Tyskland arbetar för att personer som inte är motiverade att sluta röka ska få tillgång till information om de nya nikotinprodukterna. Samma sak gäller tandvårdspersonal.

Att rikta sig till tandläkare med budskap som framställer rökavvänjning som en fråga om individuell motivation är en klassisk strategi i tobaksbranschen för att flytta ansvaret från bolagen till individen, enligt artikelförfattarna. De menar att det också är ett försök att  undergräva Tysklands nationella kliniska riktlinjer för rökavvänjning. I riktlinjerna avråder man från att rekommendera vejpning för att minska rökande, och på grund av bristande data ges inga rekommendationer för uppvärmda tobaksprodukter.

Källa: tobaccocontrol.bmj.com/2025/07/22/

Läs mer om tobaksindustrins metoder

Läs vidare