Hem / Tobaksindustrins metoder i ny artikel på Tobacco Tactics
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är några av de metoder tobaksbolagen använder sig av för att förhindra tobakskontrollåtgärder.
En ny artikel på Tobacco Tactics går igenom de metoder som tobaksindustrin använder sig av för att få människor att fortsätta använda dess produkter och försöka påverka lagstiftning som ska skydda folkhälsan.
Tobacco Tactics är en databas som etablerades 2012 av Tobacco Control Research Group vid University of Bath. Gruppen forskar på tobaksindustrin och dess allierade.
2025-12-03
Tobaksindustrins inflytande i USA har ökat markant. Det visar en ny amerikansk rapport. I rapporten hamnar USA på plats 98...
2025-12-02
British Museum har avslutat sitt samarbete med Japan Tobacco International, efter 15 år, uppger Tobacco Reporter. Kritiken mot sponsringsavtalet med...
2025-11-21
Tobaksindustrin har ett ihållande grepp över folkhälsopolitiken i WHO:s europeiska region, visar en ny rapport. I Sverige har problemen till...
2025-11-04
Philip Morris Tyskland influerar tandvården i Tyskland och argumenterar för harm reduction, enligt en rapport i Tobacco Control.
2025-10-24
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder. 30 september släpptes nya avsnitt.
2025-10-21
Snusföretag får inte märka dosorna med ”Skydd för tandköttet”. Lena Sjöberg, tandläkare och ordförande i Tobaksfakta, välkomnar beslutet. Hon menar...
2025-08-14
Den här podcastserien, som bygger på banbrytande forskning, avslöjar tobaksindustrins metoder. Experter från bland annat University of Bath diskuterar de...
2025-08-13
SmokeFree Partnership har granskat EU:s transparensregister för att få en bild av tobaksindustrins närvaro i EU. Informationen bygger på data...
2025-08-06
Enligt en ny studie växer motståndet i Latinamerika och Karibien mot tobaksindustrins inblandning i lagstiftningen om nya nikotinprodukter.
”*” anger obligatoriska fält