Hem / Tobaksindustrin använder medier för att förhindra tobakskontrollåtgärder
Foto: Pixabay
Ny forskning från University of Bath avslöjar hur både traditionella och nya medier har blivit kraftfulla verktyg för tobaksindustrin för att hindra tobakskontrollåtgärder i låg- och medelinkomstländer.
Tobaksindustrin har en lång historia av att motsätta sig tobakskontroll genom att konstruera en alternativ berättelse om hur folkhälsopolitiken kommer att påverka samhällen negativt, särskilt ur ekonomiskt perspektiv.
En ny studie från University of Bath har analyserat hur tobaksindustrin använde medierna för att påverka det sydafrikanska lagförslaget om ökad tobakskontroll. Lagförslaget från 2018 innebar bland annat att standardiserade reklamfria tobaksförpackningar skulle införas, rökutrymmen på restauranger tas bort, utomhusrökning i allmänna utrymmen skulle förbjudas och e-cigaretter skulle regleras på samma sätt som tobaksvaror.
Branschen lyckades få debatten i medierna att handla om ekonomiska argument mot reglering. Argumenten framfördes både av fackföreningar och företrädare för industrin, återförsäljare, mediakändisar och tankekedjor.
Lagförslaget om skärpt tobakskontroll har ännu inte blivit lag, ett resultat som troligen har påverkats av branschens användning av tidningar och media för att främja sin position, enligt artikeln på Tobacco Control Research Groups webbplats.
Forskarna tittar även på hur sociala medier används i debatten kring tobakskontroll. De undersöker bland annat vilka argument som dominerade vid försäljningsförbudet för tobaksprodukter och e-cigaretter i Sydafrika under 2020 års pandemi.
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...