Lauren O’Hagan, medieforskare vid Örebro universitet, har i en vetenskaplig studie, som publicerats hos NAD, Nordic Studies for Drug and Alcohol, visat hur marknadsföring av vitt snus gjort produkten lockande för unga kvinnor och icke-rökare i Storbritannien. Det berättar Örebro universitet i ett pressmeddelande.

Lauren O’Hagan har gått igenom nästan 500 inlägg på instagram från tobaksbolaget JTI på instagram under perioden 2019-2023. JTI, Japan Tobacco International, var först med vitt snus i Storbritannien och är idag marknadsledande, med en årlig försäljning på 20 miljoner pund.

Lauren O’Hagans analys av JTI:s inlägg visar fyra huvudbudskap i reklamen för vitt snus mot unga:

  • roligt och fritt
  • nordisk lycka
  • problemfritt och diskret
  • hälsosamt och vetenskapligt rationellt

– Nikotin nämns inte i marknadsföringen, utan det handlar om en trendig livsstil med midsommarfester, kräftskivor och badliv. Unga kvinnor kan enkelt och diskret använda vitt snus. Greppet är detsamma som när tobaksbolagen en gång riktade sig mot kvinnor genom att kalla cigaretter för ”torches of freedom”, säger Lauren O’Hagan.

Bilderna säljer in en svensk livsstil, och i bilderna på produkterna syns ofta frukt. Budskapet är exempelvis att vitt snus som smakar jordgubbar, är bra för hälsan och får dig att känna dig fri – så fri som bara svenskar kan vara.

–  Bolaget kan inte i skrift påstå att vitt snus är hälsosamt. I stället bli det bilder av frukt och bär. JTI hävdar att marknadsföringen riktar sig mot vuxna rökare, men bilderna säger något annat, enligt Lauren O’Hagan.

I Storbritannien har olika aktörer påtalat hälsoriskerna med vitt snus och risken med att rikta reklam mot en sårbar grupp som barn och unga.

– Min slutsats är att politiker måste fatta beslut om att reglera marknadsföringen av vitt snus på sociala medier för att skydda unga från att bli exploaterade, säger Lauren O’Hagan.

Nordic nights – det naturliga snuset

Ett annat exempel på insats riktad mot unga var fria båtresor till en musikfestival på Isle of Wight. Och under nästan tre veckor i oktober 2020 var företaget på plats i centrala London med sin ”sensational multi-sensory experience”. Med ”Nordic Spirit Nights” öppet för alla skulle Sverige och svenskhet sälja det vita snuset.

– Här fanns svensk natur och doften av skog. Besökarna bjöds in att ta plats vid en lägereld vid en stor sjö och fick pröva typisk svensk mat – och de naturliga smakerna hos vitt snus, berättar Lauren O’Hagan.

Källa:

Svensk frihet och natur säljer vitt snus i Storbritannien till unga kvinnor och icke-rökare
A taste of Nordic freedom: The problematic marketing of nicotine pouches in the United Kingdom

Läs vidare