Sedan augusti 2022 finns Lagen om tobaksfria nikotinprodukter. Där ställs krav på att produkter, som vitt snus, ska marknadsföras på ett särskilt måttfullt sätt. Företagen får ge saklig information men inte göra varan lockande. Marknadsföringen får inte heller riktas mot personer som är under 25 år.

Häromdagen kom det första domstolsbeslut där lagen prövats. Det gäller ett företag som gjort reklam för tobaksfria produkter, till exempel vitt snus, på Tiktok. Marknadsföringen har bland annat bestått av filmklipp med en tomte som har kalenderöppning och andra filmsekvenser där personer testar nya smaker och skämtar med varandra.

Konsumentverket. KO, bedömde att inläggen gick över saklig presentation av produkten. Patent- och marknadsdomstolen delar KO:s bedömning. KO är glada över domen.

– Vi tycker att det är bra att domstolen markerar tydligt vad som gäller. Tiktok är en plattform som har en mycket ung publik, och det är viktigt att reklamen för den här sortens produkter är återhållsam, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO, Konsumentombudsman.

Företaget har medgett att de gjorde fel när inläggen publicerades.Förbudet som fastslås i domstolens omfattar tre punkter som alla är kopplade till ett vite på en halv miljon kronor. Det beloppet kan företaget tvingas betala om de gör liknande reklam igen.

Läs vidare