Hem / Domstol stoppar reklam för vitt snus på Tiktok
Foto: Istock
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det görs igen kan företaget tvingas betala en halv miljon kronor. Det framgår av den första domen om marknadsföring av vitt snus.
Sedan augusti 2022 finns Lagen om tobaksfria nikotinprodukter. Där ställs krav på att produkter, som vitt snus, ska marknadsföras på ett särskilt måttfullt sätt. Företagen får ge saklig information men inte göra varan lockande. Marknadsföringen får inte heller riktas mot personer som är under 25 år.
Häromdagen kom det första domstolsbeslut där lagen prövats. Det gäller ett företag som gjort reklam för tobaksfria produkter, till exempel vitt snus, på Tiktok. Marknadsföringen har bland annat bestått av filmklipp med en tomte som har kalenderöppning och andra filmsekvenser där personer testar nya smaker och skämtar med varandra.
Konsumentverket. KO, bedömde att inläggen gick över saklig presentation av produkten. Patent- och marknadsdomstolen delar KO:s bedömning. KO är glada över domen.
– Vi tycker att det är bra att domstolen markerar tydligt vad som gäller. Tiktok är en plattform som har en mycket ung publik, och det är viktigt att reklamen för den här sortens produkter är återhållsam, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO, Konsumentombudsman.
Företaget har medgett att de gjorde fel när inläggen publicerades.Förbudet som fastslås i domstolens omfattar tre punkter som alla är kopplade till ett vite på en halv miljon kronor. Det beloppet kan företaget tvingas betala om de gör liknande reklam igen.
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...
2024-08-27
Vill du veta mer om de största tobaksbolagen? Nu finns en ny artikel i Tobacco Tactics som sammanställer information om...
2024-08-26
The Bureau of Investigative Journalism avslöjar, med hjälp av en visselblåsare, hur Philip Morris finansierade forskning vid japanska universitet för...
2024-08-22
Resultat från en ny studie tyder på att tobaksföretaget Philip Morris International framgångsrikt har lyckats öka allmänhetens förtroende för sin...
2024-08-20
Världshälsoorganisationen (WHO) uttrycker stor oro över tobaksindustrins taktik att påverka vårdgivare genom medicinska utbildningsprogram.
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...