De allmänna råden omfattar marknadsföring av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. De ger en tydlig och detaljerad information om försäljning samt exponering i olika kanaler både digitala och fysiska platser. Av vikt är att motverka rekryteringen och bruket av användare av en hälsovådlig och i vissa fall starkt beroendeframkallande produkt. Mot denna bakgrund är råden heltäckande inom ramen för den lagstiftning som sätter gränser för ytterligare verksamma åtgärder som smaksättning och exponering.

Några synpunkter på förslagen

1.2.2 Marknadsföring av nikotinfria produkter
Utmärkt att råden överlappar till nikotinfria produkter då de lätt förväxlas med nikotinhaltiga sådana. Förutom att det framgår att produkten är nikotinfri bör man tydligt kunna avgränsa produkterna från varandra på försäljningsstället. Allt för att undvika sammanblandning. 2.1.4 Särskilt om framställning i bild (fysiska försäljningsställen)

En saklig information om varan är smaktillsatser. Smaken bör inte få förstärkas med en bild på densamma, även om neutral och måttfull, till exempel frukt eller växt utan endast anges i text.

3.1.1 Tillåten produktinformation (internet)
Se 2.1.4.

Kommentar

Ang. tillsyn sociala medieplattformar som kan vara både öppna och slutna (hemliga?). Förtydliga att tillsynen av sociala medieplattformar inkluderas inom ”övrig marknadsföring” om så är fallet.

Läs vidare