Hem / Remissvar Dnr 2024/02246
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande Folkhälsomyndighetens hemställan om ändring av avgifter i förordningen (2019:223) om tobak och liknande produkter.
Tobaksfakta-oberoende tankesmedja har i 15 års tid haft som mål att fasa ut bruket och spridningen av tobak och nikotin i samhället, i enlighet med WHO:s tobakskonvention. Introduktion till de giftiga produkterna sker tidigt i livet och därmed är skydd av barn och unga särskilt prioriterat. Vi ser framgångar med mindre andel rökare i befolkningen men också nya faror med fler brukare av e-cigaretter, snus och nya nikotinprodukter. Ett inte tillåtet överskott har genererats till följd av avgifter för lansering av produkterna. Myndigheten föreslår en sänkning och önskar synpunkter på förslaget.
• WHO global report on trends in prevalence of tobacco use 2000–2030. Geneva: World Health Organization; 2024 uppmanar till vaksamhet och åtgärder: “Use of tobacco and other nicotine products among adolescents is an important focus for both monitoring systems and policy response.” and “Countries need these data to counter tobacco and associated industries’ claims that adolescents are not being targeted as new clients.” • Tillämpningen av Polluter Pays Principle (PPP)” förorenaren betalar” när det gäller skador på miljö och människa bör vägas in. En princip som också finns med i Miljöbalken (2 kap 8§) när det gäller ansvar för skadad miljö. • Ekonomistyrningsverket (ESV) medger att tillfälliga överskott i avgiftsfinansierad verksamhet får förekomma.
Med utgångspunkt från ovanstående bör tillverkare och importörers avgifter för lanseringen av beroendeframkallande tobaks- och nikotinprodukter, med dokumenterade skador på människa och miljö, innefatta även tariffer för dessa. Den avgiftsmodell som föreslås innebär väsentliga lättnader för producenter att introducera nya produkter som motverkar tobakspolitiken. Det saknas en diskussion/förklaring om möjligheterna och hindren att avgifter används i det tobaks- och nikotinförebyggande arbetet. Vi anser att avgiftsnivåer bör exempelvis omfatta: • Upplysning till allmänheten • Insatser i skolan och resurser till ungdomsmottagningar • Projekt och verksamhetsbidrag till organisationer för tobaksförebyggande verksamhet (har inte utlysts de senare tre åren).
Stockholm den 26 maj 2025
2025-06-09
2025-04-08
Nedan finns Tobaksfaktas svar gällande Kammarkollegiets önskan om synpunkter på konsekvenserna för handeln av berörda varor inom EU, i koppling...
2025-02-26
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande Konsumentverkets förslag till reviderade allmänna råd för marknadsföring av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare.
2024-09-03
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande utredningen En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas (S2024/00726)
2024-05-27
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar med Dnr 00285–2024, gällande ändring i Folkhälsomyndighetens föreskrifter med anledning av nya krav på upphettade tobaksvaror....
2023-12-28
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande Justerad skatt på tobak och nikotin, Dnr Fi2023/02703.
2023-08-28
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande Dnr 2023/02073, Föreskrifter om ändring i Livsmedelsverkets föreskrifter och allmänna råd (LIVSFS 2023:2).
2023-06-13
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande S2023/01284, Genomförande av nya krav på upphettade tobaksvaror.
”*” anger obligatoriska fält