Hem / Remissvar Fi2022/00247 – Höjd skatt på alkohol och tobak
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande Fi2022/00247 – Höjd skatt på alkohol och tobak.
Tobaksfakta – oberoende tankesmedja har beretts tillfälle att yttra sig över rubricerade betänkande och vill anföra följande.
Det ultimata målet för höjda tobaksskatter är att förbättra folkhälsan och förlänga liv. Den svenska folkhälsopolitikens övergripande mål för samhällets insatser inom tobaksområdet är att tobaksbruket ska minska.
Inledningsvis vill Tobaksfakta framföra att vi välkomnar skattehöjningar på tobak som bör vara årligt återkommande liksom ligga minst 5 procent över inflationstakten. Skattehöjningar/prishöjningar är mycket viktiga som tobakskonsumtionsdämpare. Det är den mest evidensbaserade metoden som finns bland tobakspreventiva åtgärder enligt WHO och Världsbanken.
Generellt gäller att utbudet av varor till reducerat pris ökar konsumtionen. Prishöjningar är, enligt en rad ekonomiska studier från flera länder och i linje med WHO:s ramkonvention om tobakskontroll, som Sverige ratificerat, en av de mest verksamma åtgärderna för att motverka tobakskonsumtion. Ett högt pris avhåller barn och ungdomar från att börja med tobak, samtidigt som prishöjningar leder till att många som redan börjat med tobak försöker upphöra med eller i vart fall minska sitt tobaksbruk. Prishöjningar har ett stort värde för folkhälsan.
Skattehöjningar bidrar också till ökade intäkter till statskassan, trots det konsumtionsbortfall som uppstår. Skattehöjningar på tobak ger alltså ekonomiska vinster för samhället, inte enbart genom att på lång sikt sänka kostnaderna för tobaksrelaterad ohälsa och förtida död (produktionsbortfall och sjukvårdskostnader) utan också genom att ge ökade skatteintäkter.
Tobaksfakta tillstyrker förslagen om att höja skatten på tobak av folkhälsoskäl. Samtidigt finner vi att de höjningar som nu föreslås, särskilt vad avser cigaretter, fortfarande är i blygsammaste laget.
Trots de aviserade skattehöjningarna fortsätter Sverige att ha de lägsta tobaksskatterna i Norden.
Nikotinprodukter, till exempel vitt snus, föreslås fortsätta att beskattas betydligt lägre än tobakssnus: 200 kr respektive 459 kr/kg. Detta är beklagligt eftersom dessa nya produkter har ökat kraftigt bland unga. Fortfarande är dessa produkter nästan helt oreglerade. Lägre priser på vitt snus riskerar att leda till fortsatt ökad användning bland unga.
Tobaksfakta anser att tobaksskatterna bör höjas, men att skatten på cigaretter bör höjas påtagligt mer än vad det aktuella förslaget innebär. Dessutom måste nikotinsnus beskattas som tobakssnus. Risken för ökad smuggling torde inte heller vara större än för de länder som redan har högre priser än Sverige, och de skärpta märkningskraven enligt EU:s nya tobaksproduktdirektiv. Kraftiga höjningar vid enstaka tillfällen kan dock medföra ökad risk för smuggling.
Tobaksskatten bör därför höjas måttligt vid varje tillfälle, men i gengäld bör höjningarna ske oftare än hittills. En folkhälsostyrd skattepolitik blir då ett kraftigt instrument i folkhälsopolitiken samt för Sveriges genomförande av WHO:s ramkonvention om tobakskontroll.
Att låta tobaks- och nikotinbranschen vara remissinstanser är beklagligt och oroande. Tobakskonventionen, som Sverige ratificerade 2005 och åtagit sig att omsätta i praktisk nationell politik innehåller en särskild artikel, 5.3, som framhåller att folkhälsopolitiken måste skyddas mot direkt och indirekt påverkan från tobaksindustrin.
Sverige saknar ännu officiellt antagna riktlinjer för att implementera artikel 5.3. Detta är en oroande brist, bland annat med tanke på att inbjudan att svara på denna remiss också gått till företrädare för tobaksindustrin. Skattehöjningar motarbetas av tobaksindustrin. Denna skattehöjning innehåller inte heller några tekniska aspekter som skulle föranleda tobaksindustrin att vara remissinstans.
Stockholm den 14 mars 2022
2024-09-03
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande utredningen En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas (S2024/00726)
2024-05-27
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar med Dnr 00285–2024, gällande ändring i Folkhälsomyndighetens föreskrifter med anledning av nya krav på upphettade tobaksvaror....
2023-12-28
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande Justerad skatt på tobak och nikotin, Dnr Fi2023/02703.
2023-08-28
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande Dnr 2023/02073, Föreskrifter om ändring i Livsmedelsverkets föreskrifter och allmänna råd (LIVSFS 2023:2).
2023-06-13
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande S2023/01284, Genomförande av nya krav på upphettade tobaksvaror.
2023-03-03
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande 2022/04139, Livsmedelsverkets föreskrifter om snus, snusliknande produkter och tuggtobak.
2022-12-05
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande Folkhälsomyndighetens föreskrifter om tobaksfria nikotinprodukter, Diarienummer 04320–2022.
2022-03-14
2021-08-25
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande SOU 2021:22, Hårdare regler för nya nikotinprodukter.