Hem / Positiva budskap om e-cigaretter vanligt på Instagram
Foto: Shutterstock
Med hjälp av artificiell intelligens har en finsk forskare analyserat reklam för e-cigaretter på Instagram. Resultatet visar att de flesta bilder som postas förmedlar ett positivt budskap. Det skriver PopNAD i en artikel.
Med hjälp av artificiell intelligens har den finska forskaren Aqdas Malik vid Aalto-universitetet i Finland analyserat mer än 500 000 bilder, postade av över 45 000 unika användare, på instagram. De bilder som postas förmedlar nästan enbart positiva budskap. Aqdas Malik efterlyser kampanjer från motståndarsidan, till exempel tobakspreventiva organisationer, eftersom det i nuläget nästan helt saknas ett negativt budskap kring e-cigaretter på Instagram. Han efterfrågar också skärpta regler för sociala medier.
Läs hela artikeln här
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...