Hem / Ny rapport: reklam för vitt snus ökar i sociala medier
Betald tobaksreklam i sociala medier har ökat drastiskt under det senaste året. Tre tobaksföretag har marknadsfört vitt snus på Instagram i samarbete med minst 34 influencers till ett uppskattat värde av 11,8 miljoner kronor. Det visar A Non Smoking Generations nya rapport om hur tobak porträtteras i media.
Rapporten baseras på en ny analys som har genomförts av Meltwater. Färsk nationell statistik att allt fler unga använder snus och nya nikotinprodukter.
– Det är tydligt hur tobaksindustrin når ut till helt nya målgrupper som varken rökt eller snusat tidigare. Dessa nya produkter blir en inkörsport till ett nikotinberoende och innebär att tobaksbruket bland unga ökar i stället för att minska, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Läs mer här
2023-03-28
The Tobacco Control Research Group vid brittiska University of Bath får fortsatt finansiering för sitt arbete med att granska den...
2023-03-27
Under riksdagens ANDTS- debatt var Johan Hultberg (M) och Karin Sundin (S) oeniga om nyttan med att jämföra olika tobaks-...
2023-03-24
Många hyresvärdar inför förbud mot rökning i sina lägenheter. Men lagstiftningen är oklar. En hyresvärd har sagt upp en hyresgäst...
2023-03-15
Liberala riksdagsledamoten Barbro Westerholm har avlidit vid en ålder av 89 år. Under många år har hon modigt och oförtrutet...
E-cigaretter framhålls på många håll som ett bra alternativ för att sluta röka. Men tobaksavvänjaren Jesper Hellberg på Universitetssjukhuset i...
2023-03-13
Läs om faran med vitt snus, larm om cancer och rökfritt på jobbet.
2023-03-06
Bloomberg Philanthropies ger 420 miljoner US dollar under ytterligare fyra år för att minska tobaksanvändningen i världen. Sedan starten 2005...
2023-01-30
Det har skett en kraftig ökning av snusandet bland kvinnor i Västmanland, visar regionens hälsoundersökning. I senaste undersökningen svarar 8...
Den brittiska livsmedelskedjan Waitrose har slutat sälja e-cigaretter för engångsbruk på grund av deras negativa påverkan på miljön och ungdomars...