Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Barnrättsperspektiv: Tobaksreklam, marknadsföring och sponsring
Riktlinjerna till denna artikel slår fast att länderna på sikt ska införa totalförbud mot tobaksreklam, marknadsföring och sponsring eftersom ett sådant totalförbud minskar bruket av tobak. Riktlinjerna till artikeln rekommenderar, i linje med detta, exponeringsförbud för tobaksprodukter på samtliga försäljningsställen, neutrala förpackningar och förbud för tobaksbolag att ägna sig åt marknadsföring med hjälp av samhälleligt ansvarstagande (CSR, Corporate Social Responsibility).
2023-10-03
I ett tal av Philip Morris VD, Jacek Olczak, lovordas det svenska snuset. Talet skulle ha hållits vid ett sidoevent...
2023-10-02
En ny amerikansk studie visar att e-cigaretter har samma effekt på blodkärlen som vanliga cigaretter. I en ny svensk studie...
2023-09-27
Sara Skyttedal (KD), en av de som drivit på för brunt och vitt snus i EU, kommer att lämna EU-parlamentet...
2023-09-22
Produkterna smakar och doftar gott men innehåller stora mängder av nikotin som sedan länge påvisats mycket skadligt för människans hälsa,...
Vissa parter till tobakskonventionen har kontaktats av företrädare för tobaksindustrin med erbjudanden inför partskonferensen i höst. Konventionssekretariatet uppmanar därför parterna...
2023-09-21
De konservativa partiet Tories i Storbritannien har accepterat en donation på 350 000 pund från ett företag som tillverkar färgglada...
Både Storbritannien och Frankrike överväger att förbjuda engångsvejps. Detta för att förhina att barn blir beroende av nikotin. Det skriver...
2023-09-18
Regeringen sänker skatten på snus med 20 procent, trots att forskning visar att snusare löper ökad risk att dö i...
2023-09-15
På LUFT-konferensen delades traditionsenligt LUFT-priset ut. Denna gång gick det till forskarna Linnea Hedman, Louise Adermark och Magnus Lundbäck.