Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Barnrättsperspektiv: Tobaksreklam, marknadsföring och sponsring
Riktlinjerna till denna artikel slår fast att länderna på sikt ska införa totalförbud mot tobaksreklam, marknadsföring och sponsring eftersom ett sådant totalförbud minskar bruket av tobak. Riktlinjerna till artikeln rekommenderar, i linje med detta, exponeringsförbud för tobaksprodukter på samtliga försäljningsställen, neutrala förpackningar och förbud för tobaksbolag att ägna sig åt marknadsföring med hjälp av samhälleligt ansvarstagande (CSR, Corporate Social Responsibility).
2023-03-27
Under riksdagens ANDTS- debatt var Johan Hultberg (M) och Karin Sundin (S) oeniga om nyttan med att jämföra olika tobaks-...
2023-03-24
Många hyresvärdar inför förbud mot rökning i sina lägenheter. Men lagstiftningen är oklar. En hyresvärd har sagt upp en hyresgäst...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
Det blir allt vanligare att barn och ungdomar vejpar, alltså använder e-cigaretter med nikotin, och nu har Stockholms stad skickat...
Den 28 mars är det dags för Tandvård mot Tobaks årliga seminarium om tobak och nikotin.
2023-03-15
Liberala riksdagsledamoten Barbro Westerholm har avlidit vid en ålder av 89 år. Under många år har hon modigt och oförtrutet...
E-cigaretter framhålls på många håll som ett bra alternativ för att sluta röka. Men tobaksavvänjaren Jesper Hellberg på Universitetssjukhuset i...
Välkomna på Tobacco Endgameseminarium onsdagen den 10 maj kl 13.00-15.00 på Svenska Läkaresällskapet. Det går även att delta via zoom-länk. Seminariets...
Förra regeringen beställde kunskap om olika tobaks- och nikotinprodukters skadeverkningar. Den nya regeringen vill ha en jämförelse av produkterna. Det...