Tillverkare och importörer hävdade att det kommer att göra inte bara Sverige utan hela Europa rökfritt på sikt om de får fria tyglar. Medan kritikerna varnar för nikotinberoende och kända och okända skador av nya nikotinprodukter. Liksom villfarelsen att tillgången till snus med automatik leder till färre rökare.

Det senare klargjordes av vetenskapsjournalist Niclas Malmbergs föreläsning om vitt snus på Stockholms läns Blåbandsungdoms arrangemang. Med övertygande engagemang varnades för följderna av ungas lockelse till de smakrika och färgglada dosorna. Omkring 90 procent av alla som fastnar i nikotinberoende gör det under tonåren, vilket gör ungdomar till tobaksindustrins viktigaste målgrupp.

Om man var tveksam om risken för tidigt nikotinberoende, föll alla tvivel då ungdomarna fick ordet. Med den dagliga erfarenheten av kamrater som samlas kring produkterna för att dela smaker och testa styrkor i ett slags community. Exponering av varumärkesloggor på datorer, böcker och väskor. En skrämmande bild som belyser att snusandet bland unga nått historiskt höga nivåer. ”-Nästan hela klassen snusar”.

Bilden förstärktes av Junis, Ungdomens nykterhetsförbund, IOGT-NTO:s seminarie ”När rökrutan flyttar in i klassrummet – beroende på skoltid”. Bilden av ungdomars tobaks- och nikotinbruk liksom spelvanor visar på en växande problematik. Och en befogad fråga ställdes: Vad får dessa nya former av beroenden för konsekvenser nu och i framtiden?

Tankesmedjan Nocturum satte strålkastarljuset på marknadsföringens medhjälpare. Kändisar och influencers är säljande verktyg av varor däribland för tobak, nikotin och spel. Finns oheliga samarbeten och oetisk reklam, var går gränsen och vad säger lagen? Allmänheten är negativ visades i en rapport från Novus. Flest (83%) tycker att spel om pengar är oetiskt att kändisar gör reklam för och tjänar pengar på, följt av tobak (75%), alkohol (64%) och tobaksfria nikotinprodukter (56%).

På Snustillverkarföreningens seminarium med rubriken ”Kommer EU förbjuda det vita snuset även i Sverige?” var stämningen dämpad i skarp kontrast till förra årets glädjande försäljningssiffror. Framtidens marknad för det vita snuset i EU ingår i aktuell revidering av tobaksprodukt- och skattedirektiven. Det konstaterades att Belgien och Nederländerna redan infört nationella förbud mot vitt snus, Frankrike och Spanien är på väg att göra detsamma. Centerpartiets representant såg inga faror med vitt snus trots att hon sa sig stå på vetenskaplig grund (!). Moderaternas paroll är: Rädda det vita snuset! med hänvisning till att cigarrettrökning är värre. Sverigedemokraterna instämmer men såg i farans riktning att då rökningen går ner faller försäljningsargumentet att snus räddar liv…

Det framgick att förslaget på politikernas bord är negativt inställt till spridning av nya nikotinprodukter i unionen och priset kan komma att mångdubblas för svenska konsumenter.

– Vi har ett hårt jobb att göra summerar föreningen som rustar för att påverka politiken i en annan riktning.

Noterat i kulisserna: Ekot ville intervjua en känd åhörare på plats men motståndet var starkt att höras i sammanhanget.

Skrivet av Ann Post, kanslichef Tobaksfakta

Läs vidare