Hem / Avhopp i protest mot tobaksvänlig direktör
Tre ideella organisationer med det gemensamma målet att förbättra folkhälsan genom minskat tobaksbruk har beslutat lämna föreningen Sveriges annonsörer. Det sker i protest mot det utspel för stöd till tobaksindustrin som föreningens ordförande, Anders Ericson, gjort i en debattartikel och på föreningens hemsida.
De tre organisationerna är Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och A Non Smoking Generation.
Tidigare har Systembolaget och dess dotterbolag IQ meddelat att de lämnar annonsörföreningen på grund av ”dess höjda tonläge om den svenska lagstiftningen kring marknadsföringen av alkohol.”
För de tre ideella organisationerna är det Ericsons öppna stöd för tobaksindustrins intressen i form av kritik mot regeringens tilläggsdirektiv i den pågående utredningen om anpassning av den svenska tobakslagen till EU:s tobaksproduktdirektiv som är orsak till avhoppen.
I tilläggsdirektivet ingår att utreda standardiserade, neutrala, cigarettpaket och ett exponeringsförbud för tobaksvaror på säljställen.
Det är åtgärder som i andra länder lett till att färre unga börjar röka och till att färre spontanköper tobak.
Båda dessa åtgärder avfärdas av Ericson med motiveringen att den ”kommersiella yttrandefriheten hotas”.
– Anders Ericsons utspel och starka kritik när det gäller exponeringsförbudet för tobak och neutrala cigarettpaket berör oss starkt, eftersom det handlar om åtgärder med betydelse för folkhälsan, säger Kristina Sparre Ljung, Hjärt-Lungfondens generalsekreterare, till tidningen Resumé.
– Vi värnar om folkhälsan medan Ericsons inställning går emot bekämpandet av hjärt- och lungsjukdomar. Därför är det svårt att vara kvar som medlem i Sveriges annonsörer.
Cancerfondens generalsekreterare Stefan Bergh säger:
– Föreningens hållning är inte förenlig med vår vision att besegra cancer.
Den längsta intervjun i artikeln gör Resumé med direktören Anders Ericson som bedyrar att föreningen inte har något mot minskad rökning och att han inte går tobaksindustrins ärenden. Men han säger också att Sveriges annonsörer inte verkar för att främja folkhälsan utan för att tillvarata medlemmarnas intressen.
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...