Hem / Swedish Match kritiseras för snusreklam till unga
Konsumentverket kritiserar snustillverkaren Swedish Match för flera former av ”otillbörlig” marknadsföring av snus. Bland annat vänder sig Swedish Match, enligt Konsumentverket, till en ung målgrupp med reklambilder som kopplar ihop snus och sport.
Swedish Match driver sedan en tid butiken Svenskt snus på Kungsgatan i Stockholm. Den marknadsföring som Konsumentverket nu kritiserar har skett där och delvis även i andra butiker.
I ett brev till Swedish Match påpekar Konsumentverket att huvudregeln i tobakslagen är att all marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter är förbjuden. Undantag görs enbart för kommersiell information inne på försäljningsställen, men denna får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak. I stället ska den vara måttfull.
”Marknadsföring som appellerar till barn eller ungdomar kan överhuvudtaget inte anses tillåtet även om marknadsföringen sker inne på försäljningsställen”, skriver Konsumentverket också.
Bland annat just den regeln anser myndigheten att Swedish Match bryter mot i reklam med uppseendeväckande bilder och layout som ”tydligt associerar till sport- och fritidsaktiviteter”.
Även försäljning av skateboards, skidor och mobilskal med samma varumärken som snussorter är, framhåller Konsumentverket, otillåten tobaksreklam.
Dessutom kritiserar verket snusreklamskyltar med textern New fresh white och New look. Dessa uttryck bedöms som tydliga värdeomdömen och inte ”en saklig presentation av relevant fakta om varan och dess egenskaper”. Skyltarna strider därför mot tobakslagens krav på måttfullhet i marknadsföring av tobaksvaror på säljställen.
Konsumentverket strävar efter att kritiserade företag frivilligt ska rätta till sina misstag och inväntar nu svar från Swedish Match senast 24 juni.
2025-11-04
Philip Morris Tyskland influerar tandvården i Tyskland och argumenterar för harm reduction, enligt en rapport i Tobacco Control.
2025-10-24
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder. 30 september släpptes nya avsnitt.
2025-10-21
Snusföretag får inte märka dosorna med ”Skydd för tandköttet”. Lena Sjöberg, tandläkare och ordförande i Tobaksfakta, välkomnar beslutet. Hon menar...
2025-08-14
Den här podcastserien, som bygger på banbrytande forskning, avslöjar tobaksindustrins metoder. Experter från bland annat University of Bath diskuterar de...
2025-08-13
SmokeFree Partnership har granskat EU:s transparensregister för att få en bild av tobaksindustrins närvaro i EU. Informationen bygger på data...
2025-08-06
Enligt en ny studie växer motståndet i Latinamerika och Karibien mot tobaksindustrins inblandning i lagstiftningen om nya nikotinprodukter.
2025-07-01
Världshälsoorganisationen WHO vill att sötningsmedel och smakämnen som ökar nikotinprodukters attraktivitet förbjuds. Produkterna är utformade för att locka barn och...
2025-06-19
Förvaltningsrätten i Stockholm har beslutat att Snusbolaget ska få en varning för brister i rutiner och marknadsföring. Men de får...
2025-04-28
Ny forskning tyder på att företag som levererar till tobaksindustrin inte är transparenta när det gäller sin koppling till tobak.
”*” anger obligatoriska fält