Hem / VISIR kritisk till Håll Sverige Rents samarbete med tobaksbolag
Riksförbundet VISIR vill uppmärksammat att Håll Sverige Rent samarbetar med de stora tobaksbolagen och har nu i ett öppet brev ställt kritiska frågor till organisationen.
Tobaksbolagen har enligt tobakskonventionen begränsade möjligheter att själva marknadsföra sina produkter. Därför använder de ofta andra grupper för att synas offentligt.
Tobaksbolagen ska heller inte tillåtas påverka folkhälsopolitiken enligt tobakskonventionens artikel 5.3, eller ges någon förmånlig behandling av de stater som undertecknat konventionen.
”Trots det samverkar Håll Sverige Rent med flera tobaksbolag, på ett sätt som ger tobaksbolag goodwill och bidrar till att rekrytera nya generationer av rökare och snusare” skriver VISIR i det öppna brevet och nämner bland annat att Håll Sverige Rent flera gemensamma arrangemang med Philip Morris under Almedalsveckan 2019.
Enligt Håll Sverige Rents hemsida samarbetar organisationen även med British American Tobacco (BAT).
VISIR har nu uppmärksammat att Håll Sverige Rent marknadsför Swedish Match på en gemensam webbplats för att informera om att använda snusprillor bör slängas i soporna och inte på gatan. Under kontaktsidan finns information om Swedish Match och Håll Sverige Rent. Kontaktuppgifterna går till Swedish Match.
”Håll Sverige Rent ger tobaksbolagen en möjlighet att runda lagstiftningen genom sitt nära samarbete med Swedish Match. I och med samarbetet får Swedish Match reklamplats för snus på stora affischer i stadsmiljö, bland annat i Göteborg, men också i dagspressen, bl a i form av en helsida införd i Expressen 17 oktober 2021”, skriver VISIR i brevet. Nu vill VISIR bland annat ha svar från Håll Sverige Rent på frågan om organisationen inser att den i praktiken medverkar till att kringgå den lagstiftning som begränsar tobaksbolagens anonseringsmöjligheter.
Håll Sverige Rent är en ideell organisation som grundades 1983 av Naturvårdsverket och Returpack. På sin egen webbplats beskriver Håll Sverige Rent bland annat sitt Panta dosan-projekt, där Swedish Match skänker en krona av varje pantad snusdosa till Håll Sverige Rent. Där beskrivs även andra åtgärder som snustillverkaren gör för att minska sitt klimatavtryck. Sidan har även Swedish Match logga.
2023-11-21
”Tobacco Slave” är en ny dokumentär av den regissören Roy Maconachie, Tobacco Control Research Group vid University of Bath i...
2023-11-16
Sverige följer inte tobakskonventionens krav på att hålla tobaksindustrin borta från folkhälsopolitiken, enligt rapporten The Global Tobacco Industry Interference Index....
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-11-06
För att möta en ny lag i EU som förbjuder smaker i upphettade tobaksprodukter har tobaksbolag börjat ersätta den smaksatta...
2023-11-01
WHO:s ramkonvention om tobakskontroll, tobakskonventionen, kommer att ägna nästa partskonferens åt diskussioner om möjlig reglering av rökfria produkter. Det oroar...
2023-10-30
Ny forskning från Tobacco Control Research Group vid University of Bath i Storbritannien undersöker hur tobaksindustrin har reagerat på skattehöjningar...
2023-10-03
I ett tal av Philip Morris VD, Jacek Olczak, lovordas det svenska snuset. Talet skulle ha hållits vid ett sidoevent...
2023-09-22
Vissa parter till tobakskonventionen har kontaktats av företrädare för tobaksindustrin med erbjudanden inför partskonferensen i höst. Konventionssekretariatet uppmanar därför parterna...
2023-09-21
De konservativa partiet Tories i Storbritannien har accepterat en donation på 350 000 pund från ett företag som tillverkar färgglada...