Hem / VISIR kritisk till Håll Sverige Rents samarbete med tobaksbolag
Riksförbundet VISIR vill uppmärksammat att Håll Sverige Rent samarbetar med de stora tobaksbolagen och har nu i ett öppet brev ställt kritiska frågor till organisationen.
Tobaksbolagen har enligt tobakskonventionen begränsade möjligheter att själva marknadsföra sina produkter. Därför använder de ofta andra grupper för att synas offentligt.
Tobaksbolagen ska heller inte tillåtas påverka folkhälsopolitiken enligt tobakskonventionens artikel 5.3, eller ges någon förmånlig behandling av de stater som undertecknat konventionen.
”Trots det samverkar Håll Sverige Rent med flera tobaksbolag, på ett sätt som ger tobaksbolag goodwill och bidrar till att rekrytera nya generationer av rökare och snusare” skriver VISIR i det öppna brevet och nämner bland annat att Håll Sverige Rent flera gemensamma arrangemang med Philip Morris under Almedalsveckan 2019.
Enligt Håll Sverige Rents hemsida samarbetar organisationen även med British American Tobacco (BAT).
VISIR har nu uppmärksammat att Håll Sverige Rent marknadsför Swedish Match på en gemensam webbplats för att informera om att använda snusprillor bör slängas i soporna och inte på gatan. Under kontaktsidan finns information om Swedish Match och Håll Sverige Rent. Kontaktuppgifterna går till Swedish Match.
”Håll Sverige Rent ger tobaksbolagen en möjlighet att runda lagstiftningen genom sitt nära samarbete med Swedish Match. I och med samarbetet får Swedish Match reklamplats för snus på stora affischer i stadsmiljö, bland annat i Göteborg, men också i dagspressen, bl a i form av en helsida införd i Expressen 17 oktober 2021”, skriver VISIR i brevet. Nu vill VISIR bland annat ha svar från Håll Sverige Rent på frågan om organisationen inser att den i praktiken medverkar till att kringgå den lagstiftning som begränsar tobaksbolagens anonseringsmöjligheter.
Håll Sverige Rent är en ideell organisation som grundades 1983 av Naturvårdsverket och Returpack. På sin egen webbplats beskriver Håll Sverige Rent bland annat sitt Panta dosan-projekt, där Swedish Match skänker en krona av varje pantad snusdosa till Håll Sverige Rent. Där beskrivs även andra åtgärder som snustillverkaren gör för att minska sitt klimatavtryck. Sidan har även Swedish Match logga.
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...