Hem / VISIR kritisk till Håll Sverige Rents samarbete med tobaksbolag
Riksförbundet VISIR vill uppmärksammat att Håll Sverige Rent samarbetar med de stora tobaksbolagen och har nu i ett öppet brev ställt kritiska frågor till organisationen.
Tobaksbolagen har enligt tobakskonventionen begränsade möjligheter att själva marknadsföra sina produkter. Därför använder de ofta andra grupper för att synas offentligt.
Tobaksbolagen ska heller inte tillåtas påverka folkhälsopolitiken enligt tobakskonventionens artikel 5.3, eller ges någon förmånlig behandling av de stater som undertecknat konventionen.
”Trots det samverkar Håll Sverige Rent med flera tobaksbolag, på ett sätt som ger tobaksbolag goodwill och bidrar till att rekrytera nya generationer av rökare och snusare” skriver VISIR i det öppna brevet och nämner bland annat att Håll Sverige Rent flera gemensamma arrangemang med Philip Morris under Almedalsveckan 2019.
Enligt Håll Sverige Rents hemsida samarbetar organisationen även med British American Tobacco (BAT).
VISIR har nu uppmärksammat att Håll Sverige Rent marknadsför Swedish Match på en gemensam webbplats för att informera om att använda snusprillor bör slängas i soporna och inte på gatan. Under kontaktsidan finns information om Swedish Match och Håll Sverige Rent. Kontaktuppgifterna går till Swedish Match.
”Håll Sverige Rent ger tobaksbolagen en möjlighet att runda lagstiftningen genom sitt nära samarbete med Swedish Match. I och med samarbetet får Swedish Match reklamplats för snus på stora affischer i stadsmiljö, bland annat i Göteborg, men också i dagspressen, bl a i form av en helsida införd i Expressen 17 oktober 2021”, skriver VISIR i brevet. Nu vill VISIR bland annat ha svar från Håll Sverige Rent på frågan om organisationen inser att den i praktiken medverkar till att kringgå den lagstiftning som begränsar tobaksbolagens anonseringsmöjligheter.
Håll Sverige Rent är en ideell organisation som grundades 1983 av Naturvårdsverket och Returpack. På sin egen webbplats beskriver Håll Sverige Rent bland annat sitt Panta dosan-projekt, där Swedish Match skänker en krona av varje pantad snusdosa till Håll Sverige Rent. Där beskrivs även andra åtgärder som snustillverkaren gör för att minska sitt klimatavtryck. Sidan har även Swedish Match logga.
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...
2024-06-20
Fossilindustrin, tobaksindustrin, alkoholindustrin och livsmedelsindustrin är helt eller delvis ansvariga för 2,7 miljoner dödsfall i Europa. Det skriver WHO i...
2024-06-18
I Storbritannien förbereds en lag om en rökfri generation. Politiker, media och hälso- och sjukvården måste vara medvetna och förutse...
2024-05-28
För andra gången på kort tid har USA:s president Joe Biden senarelagt planen att förbjuda mentolcigaretter. Beslut kan vara ett...
2024-05-09
Medscape, en ledande medicinskt informationssajt, har nya kurser om rökavvänjning som finansieras av Philip Morris International (PMI). Webbplatsen uppmanas nu...
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...