Hem / Vanligt med positiv skildring av tobaksbruk i streamingtjänsterna
Foto: Pixabay
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research Group vid University of Bath i Storbritannien.
Tobacco Control Research Group har undersökt hur ofta och på vilket sätt tobak visas på Netflix, Amazon Prime och Hulu, som tillsammans har uppemot 150 miljoner användare. Nästan 75 procent av de analyserade serierna innehöll minst en skildring av tobaksbruk och i nästan hälften av fallen skildrades tobaksanvändningen som något roligt, coolt eller sexigt.
Det finns stränga begränsningar för hur och var tobaksföretag kan marknadsföra sina produkter. Men publiken, och särskilt ungdomar, utsätts fortfarande för positiva skildringar av tobaksanvändning på tv, film, internet och i sociala medier. Det innebär en potentiell hälsorisk och särskilt i låg- och medelinkomstländer, där publiken inte får lika mycket information om risker med tobaksbruk, enligt en artikel på universitetets webbplats.
Forskning visar att bilder av rökande människor på till exempel tv ger vilseledande positiva intryck av rökning. Ökad exponering för tobak är kopplat till högre tobaksanvändning bland ungdomar. Kändisar och filmstjärnor kan påverka den unga publiken och deras attityder till rökning.
Streamingtjänsterna har en roll att spela för att bekämpa spridningen av positiva tobaksbudskap, skriver artikelförfattaren. Det skulle också internationella riktlinjer kring tobaksexponering i nya medier, vilka även skulle minska potentiella hälsorisker, särskilt för unga.
2024-08-01
Tobaksrelaterat skräp är det vanligaste skräpet som hittas på gator och torg. I form av tomma förpackningar kan det bli...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-05-29
När tobak- och nikotinprodukter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-08
Tobaksbolagen undergräver lagarna för tobaksreklam, flyger under tillsynsmyndigheternas radar och missbrukar de sociala medieplattformarnas regler. Allt för att marknadsföra cigaretter...
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....