Hem / Utvärderare positiva om exponeringsförbud i Norge
Det är färre som röker och det säljs mindre tobak i Norge efter införandet av exponeringsförbud (även kallat dold försäljning) den 1 januari 2010. Det framgår av en utvärdering som nu publicerats. Rapporten heter Evaluering av forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer. Fagrapport nr 2-2011.
Syftet med den nya lagen om exponeringsförbud var att förebygga tobaksdebut bland unga och att göra det lättare att sluta med tobak för dem som vill det. Utvärderingen har gjorts på uppdrag av Helsedirektoratet.
I rapporten konstateras att andelen dagligrökare minskat sedan lagändringen och att minskningen varit störst bland unga. Det går inte att säkert fastslå att detta beror på den nya lagen, men det kan inte uteslutas, skriver utvärderarna. De konstaterar också att undersökningar visar att införandet av exponeringsförbud har stöd i den norska befolkningen.
Säljstatistik visar att cigarettförsäljningen gick ned med 4,8 procent från 2009 till 2010 medan snusförsäljningen ökat. Privat införsel av tobaksprodukter verkar ha gått ned.
Dagligrökare som intervjuats anser att den nya lagen inte påverkar deras egna vanor. De som röker ibland tycker däremot att lagen påverkar dem. De flesta som intervjuats menar dock att exponeringsförbudets främsta effekt är att motverka nyrekrytering av rökare.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...