Hem / Turkiet gör PR med hjälp av tobaksjätte
VD:ar från 14 multinationella bolag ska hjälpa president Recep Tayyip Erdoğan och hans regering att restaurera Turkiets internationella rykte efter den misslyckade militärkuppen för tre veckor sedan. Bland VD:arna som stöder den nya internationella kampanjen ”Discover Your Turkey Story” finns Enrique Jimenez från tobaksjätten Philip Morris. Detta samarbete mellan den turkiska regeringen och tobaksindustrin i marknadsföringen av Turkiet möter stark kritik från folkhälsopolitiska frivilligorganisationer. Den internationella tobakskonventionen framhåller i artikel 5.3 att regeringar bör hålla en tydlig distans till tobaksindustrin.
– Utvecklingen i Turkiet är oroande på många sätt och detta aktuella projekt visar tyvärr att landets tidigare ambition att minska tobaksbruket var mer kosmetika än verklighet. En sådan ambition kräver ett tydligt ställningstagande mot tobaksindustrin, säger Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert, Tobaksfakta – oberoende tankesmedja.
Världshälsoorganisationen WHO har på senare år ofta framhållit Turkiet som en förebild i det tobaksförebyggande arbetet. President Erdoğan tilldelades exempelvis 2013 en hedrande utmärkelse i samband med internationella tobaksfria dagen.
– Det som nu sker måste vara en stor besvikelse för WHO, säger Margaretha Haglund.
Den VD-stödda kampanjen för Turkiet som ett land med goda affärsmöjligheter och demokratisk utveckling ska presenteras i 24 länder, med start i Danmark och Köpenhamn. Förutom tobaksjättens VD medverkar cheferna för bland andra Ford, Mercedez, Bosch, Coca-Cola och Unilever.
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...