Hem / Tobaksjätte struntar i ny tobakslag i Bangladesh
Den multinationella tobaksjätten British American Tobacco, BAT, respekterar inte den nya tobakslagen i Bangladesh. BAT har arrangerat en flera dagar lång konsert i huvudstaden Dhaka. Syftet med konserten är att göra reklam för ett nytt cigarettmärke som BAT nyligen släppt på marknaden. Målgruppen är universitetsstudenter.
Bangladesh är en av de nationer i världen som har det största tobaksbruket. Enligt världshälsoorganisationen WHO dör 57 000 människor om året i Bangladesh på grund av ohälsa som orsakats av tobaksbruk.
Tobaksindustrin har en stark ställning i landet, men i fjol fick landet ändå en ny tobakslag som förbjuder alla former av tobaksreklam. Den innebär bland annat att det är förbjudet för tobaksbolag att organisera evenemang och visa sina logotyper och produkter.
Frivilligorganisationer som arbetar för minskat tobaksbruk i Bangladesh protesterar nu mot BAT:s konsert och kräver att regeringen ska agera.
Nyhetssajten bdnews24.com rapporterar från konsertarenan i Bangabandhu International Conference Centre, som är dekorerat med färger som är hämtade från BAT:s märken. Konsertbesökarna är studenter från olika universitet. Studenterna har fyllt i formulär som finns i vissa affärer och sedan fått en konsertinbjudan per SMS.
Den tredje dagens konsert blir av okända skäl inställd. Arrangörerna vill enligt nyhetssajten inte tala med medierna. Enligt obekräftade uppgifter kommer den inställda konserten att genomföras några dagar senare, kanske på en annan plats.
Taifur Rahman, som representerar den tobaksförebyggande organisationen Campaign for Tobacco Free Kids, framhåller att BAT:s konserter är en grov överträdelse av den nya lagen.
– De får inte göra så här. Men tyvärr lyckas de ändå göra det, säger han och instämmer i kraven på att regeringen ska ta itu med tobaksbolaget.
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...