Hem / ”Tobaksjättarna rädda för spridningseffekter”
Det är rädslan för spridningseffekter som får tobaksjättarna att kämpa till sista blodsdroppen mot Australiens införande av neutrala tobaksförpackningar. Den analysen gör idag Svenska Dagbladets Erik Olsson i en initierad artikel om tobaksindustrins kamp mot neutrala paket, ”plain packaging”.
Det politiska beslutet om neutrala paket i Australien är, som Tobaksfakta rapporterat, redan fattat. Lagen ska börja gälla i december i år. De nya, enhetligt utformade paketen ska förutom tydlig varningsskrift även ha stora avskräckande bilder på rökningens hälsoeffekter. Märke och typ av cigarett skrivs isamma enkla typsnitt mot en gråsvart botten oavsett om paketet innehåller Marlboro eller Lucky Strike.
De stora tobaksbolagen, ledda av Phillip Morris och British American Tobacco, BAT, har inlett en rättslig motattack. De hävdar att det australiska beslutet strider rättsprinciper eftersom det vore att konfiskera så kallad immateriell egendom att förbjuda bolagen att använda sina logotyper. Tobaksindustrin driver även en process utifrån FN:s handelslagar.
Men varför är industrin då så orolig för de australiska planerna? Landet har låg andel rökare och är ingen av tobaksbolagens viktigaste marknader. Jo, det är rädslan för att andra länder ska ta efter som skrämmer bolagen:
”Parallellen till flera länders beslut att för några år sedan införa rökförbud i offentliga miljöer ligger nära till hands. Den gången togs det första steget i den amerikanska delstaten Kalifornien och spred sig sedan som en löpeld över världen”, skriver SvD och citerar tobaksbolagschefer som bekräftar analysen.
Flera andra länders regeringar har sagt sig följa Australiens lagändring med stort intresse och även i EU diskuteras neutrala paket. Sverige har dock tagit avstånd från idén och hävdar att det saknas vetenskapligt stöd för att åtgärden har effekt på folkhälsan.
I artikeln intervjuas varumärkesexperten och universitetslektorn Mats Georgson som tror att enhetliga paket på sikt kan påverka rekryteringen av nya rökare.
Läs hela artikeln i SvD!
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-13
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...