Hem / ”Tobaksjättarna rädda för spridningseffekter”
Det är rädslan för spridningseffekter som får tobaksjättarna att kämpa till sista blodsdroppen mot Australiens införande av neutrala tobaksförpackningar. Den analysen gör idag Svenska Dagbladets Erik Olsson i en initierad artikel om tobaksindustrins kamp mot neutrala paket, ”plain packaging”.
Det politiska beslutet om neutrala paket i Australien är, som Tobaksfakta rapporterat, redan fattat. Lagen ska börja gälla i december i år. De nya, enhetligt utformade paketen ska förutom tydlig varningsskrift även ha stora avskräckande bilder på rökningens hälsoeffekter. Märke och typ av cigarett skrivs isamma enkla typsnitt mot en gråsvart botten oavsett om paketet innehåller Marlboro eller Lucky Strike.
De stora tobaksbolagen, ledda av Phillip Morris och British American Tobacco, BAT, har inlett en rättslig motattack. De hävdar att det australiska beslutet strider rättsprinciper eftersom det vore att konfiskera så kallad immateriell egendom att förbjuda bolagen att använda sina logotyper. Tobaksindustrin driver även en process utifrån FN:s handelslagar.
Men varför är industrin då så orolig för de australiska planerna? Landet har låg andel rökare och är ingen av tobaksbolagens viktigaste marknader. Jo, det är rädslan för att andra länder ska ta efter som skrämmer bolagen:
”Parallellen till flera länders beslut att för några år sedan införa rökförbud i offentliga miljöer ligger nära till hands. Den gången togs det första steget i den amerikanska delstaten Kalifornien och spred sig sedan som en löpeld över världen”, skriver SvD och citerar tobaksbolagschefer som bekräftar analysen.
Flera andra länders regeringar har sagt sig följa Australiens lagändring med stort intresse och även i EU diskuteras neutrala paket. Sverige har dock tagit avstånd från idén och hävdar att det saknas vetenskapligt stöd för att åtgärden har effekt på folkhälsan.
I artikeln intervjuas varumärkesexperten och universitetslektorn Mats Georgson som tror att enhetliga paket på sikt kan påverka rekryteringen av nya rökare.
Läs hela artikeln i SvD!
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...